Vi har en 1½-plansvilla på 90+60 kvadrat och vattenburen värme med frånluftsvärmepump på nedervåningen. Nu börjar det bli dags att inreda övervåningen och eftersom vi vill ha kyla på sommaren så funderar vi på en luft/luft-värmepump istället för att sätta in radiatorer.

Jag var och snackade med en säljare igår och han tyckte att en golvmodell är det bästa eftersom de vanliga väggmodellerna in fungerar monterade på snedtak och vår planlösning kommer göra en gavelplacering omöjlig.

Så, plötsligt ska man böra kolla upp golvmodeller och där har man ju noll koll. Han föreslog en Daikin och tyckte att en sådan golvmodell generellt är tystare än motsvarande kapacitet på en väggmodell och att filterunderhållet är mycket lättare.

Någon här med erfarenheter? Fungerar t.ex. luftflödena bra för golvmodeller eller trasslar det mest in sig i möblerna?

/Ola

Japp *inte*. Ledsen för felskrivningen.

Jag tänkte faktiskt på konsol själv och det kanske inte är en så dum idé.

Fördelarna med golvmodellen är att de verkar tystare. I Råd&Rön (Dec 2004 tror jag) blev just Daikins golvmodell tystast i test. Dessutom är de lättare att rengöra.

Nackdelar? Tja, verkar litet dyrare och ha mindre lull-lull. Jag vet inte riktigt hur bra t.ex. syrehöjande membran eller temperaturscanning av rummets delar fungerar och om de är värda att satsa på. Det kanske de är och då är det konsol som gäller förståss.

Hmmm, valet och kvalet...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.