en markvärmepump är lattare att justera in så den inte får massa onödiga start & stopp, detta är svår att få till på en frånluftsvärmepump.
därför tror jag att hålbaraheten är sämre på frånluftsvärmepumpar.

en frånluftsvärmepumpar är klana & har därför mycket långa driftstider mätt på ett år & då slits kompressorn mer.

Tråd rensad på offtopic material om klistrade trådar - PM till mig för frågor kring det.

/MathiasS
Moderator

Det är ju uppenbart att värmepumpar är riktigt trevliga alternativ som innebär en stabil ekonomisk satsning för framtiden, själv värmer jag upp min mysiga 70-tals kåk med pellets/solfångare. Varför jag satsade på detta om värmepumpar är solklart det bästa alternativet ?, bra fråga som jag skall försöka utreda lite bättre.

Tillgång/efterfrågan på energi är ett kapitel, elenergi har sakta men säkert blivit mer svåråtkomlig då organisationen slimmats även i DESSA företag och "overhang" i form av vilande överkapaciteter har klyvts ned till ett minimum. Istället satsas det på att få så mycket betalt per kwh:a som möjligt av slutkunden. Processen har pågått i ett antal år och de som sätter sig ned och studerar tendenserna kommer att inse att det finns ett antal steg till som priserna kommer att stiga innan vi börjar NÄRMA oss en stagnation på normala prisökningar.

Pellets var inledningsvis RUSKIGT billigt, men sedan ökade antalet användare och priset stack upp ganska fort men har nu stabiliserat sig på en stadig normal inflationsnivå. Solfångarna är en REN kapitalkostnad, elkostnaden för driften blir cirka 50öre per dygn under sommarhalvåret med dagens elpriser. Med andra ord en betydligt säkrare investering för en tryggare uppvärmningsframtid.

Apersson850 har förresten helt rätt i att det finns ett trovärdighetsproblem i detta forum vad det gäller hanteringen av de som besitter kunskap om uppvärmningsalternativ.

Och då pratar jag inte om förhållandet värmepump som alternativ till olja eller direkt-el utan ALLA uppvärmningsformer som alternativ till olja och direkt el.

Forumet uppvisar en svag tilt åt "köpt" pga detta.

Apersson850 har förresten helt rätt i att det finns ett trovärdighetsproblem i detta forum vad det gäller hanteringen av de som besitter kunskap om uppvärmningsalternativ.

Och då pratar jag inte om förhållandet värmepump som alternativ till olja eller direkt-el utan ALLA uppvärmningsformer som alternativ till olja och direkt el.
Ärligt talat så fattar inte jag vad ni menar med ovanstående. Jag har fått däng xx antal gånger innan i detta forum för att utge mig som "expert" vilket jag för övrigt aldrig påstått mig vara och en besserwisser som sätter okunniga på plats, inte det heller har någonsin varit meningen.

Att någon härinne skulle vara köpt av värmepumpsbranschen håller jag absolut inte med om. Däremot finns det några som alltid har samma lösning på uppvärmningsproblematiken. Detta är väl heller inte så konstigt, är de nöjda med vad de har, så varför inte rekommendera detta, tycker någon att han/hon har löst sin värmeinstallation på ett bra sätt vaför inte låta dem komma till tals?

Detta forum är väl till för att alla ska få komma till tals och de som inte vet så mycket ska få feedback från både amatörer och proffs.  

Tittar jag sen igenom trådarna på första och andra sidan idag så är ni helt ute och cyklar, för tillfället två eller tre trådar om värmepumpar. De stora "diskussionerna" är för tillfället vedpanna+kulvert, Orlanpannan och dimensionering vattenradiatorer.

rogge  >:(

Är du inte lite orättvis nu?
Mathias har förklarat att forumpolicyn är vad användarna gör den till.
Han har dessutom klistrat en vedpannetråd, när han blev uppmärksammad på att den är en av de mest lästa i hela forumet.
Det tycker jag visar att han lyssnar på deltagarna.

Är du inte lite orättvis nu?
Mathias har förklarat att forumpolicyn är vad användarna gör den till.
Han har dessutom klistrat en vedpannetråd, när han blev uppmärksammad på att den är en av de mest lästa i hela forumet.
Det tycker jag visar att han lyssnar på deltagarna.
Pratar du med dig själv eller????
rogge

Ja, ingen annan vill ju lyssna. ;D

Detta har inte med ämnet att göra, så jag gör en tråd med "Foruminnehåll".

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.