3 180 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Två golvvärmeslingor har lagt av
Vi får för närvarande ingen värme alls från två av våra värmeslingor. Vanliga standard ingjutna i plattan, isolering under plattan. Bägge slingorna är belägna vid samma gavel av huset, och hålls dörren stängd till ena rummet håller det 14 grader. Den andra slingan ligger i bortre delen av ett öppet vardagsrum. Här har vi två slingor kopplade till samma rumstermostat (Wirsbo CoSy Radio), varav den ena slingan funkar som vanligt. Har kollat överföringen mellan rumstermostat och basenhet, den verkar vara OK. Slingorna är luftade nyligen. Samma sak hände i januari, men då började allt plötsligt fungera igen ett par veckor, för att sen lägga av igen. I tre andra rum har golven oberoende av varandra tillfälligt (några dagar) blivit iskalla, för att sen bli varma igen. Som om en propp vandrar runt i plattan ungefär.
Första frågan:
Är det någon omedelbar fara? Kan rören i plattan frysa sönder? Plattan är uppenbarligen nerkyld i denna del av huset.
Frågar eftersom det är kallt ute, och vi ska åka bort några dagar och det hade varit skönt att slippa passa på rörisar strax innan man ska åka...
Nästa:
Vad sjutton är det som är på tok?
Första frågan:
Är det någon omedelbar fara? Kan rören i plattan frysa sönder? Plattan är uppenbarligen nerkyld i denna del av huset.
Frågar eftersom det är kallt ute, och vi ska åka bort några dagar och det hade varit skönt att slippa passa på rörisar strax innan man ska åka...
Nästa:
Vad sjutton är det som är på tok?
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Enligt din beskrivning så kan jag nästan sätta huvet i pant på att det är luftbubblor i dina krånglande slingor.
Stäng alla övriga slingor för att försöka tvinga flödet igenom den krånglande slingan.
Sätt cirkulationspumpen på fullfart.
Jag hade ett liknande problem som löste sig på detta vis.
I annat fall får man spola igenom slingan med kranvattentryck.
Stäng alla övriga slingor för att försöka tvinga flödet igenom den krånglande slingan.
Sätt cirkulationspumpen på fullfart.
Jag hade ett liknande problem som löste sig på detta vis.
I annat fall får man spola igenom slingan med kranvattentryck.
Prova lufta igen (spola igenom slangen, man kan behöva lufta ganska länge ibland, 15-20 min för att vara riktigt säker), går det ej att få igenom vatten kan det var ispropp, som jag hade!
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=44029/10#10
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=44029/10#10
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden