Håller just på att planera inför en konvertering från direkt el till vattenburen värme, och har nu kommit till dimensioneringen av radiatorerna. Kollar i Rinkaby rör´s katalog angående effektbehov och ser att det finns två olika kolumner att välja mellan: DT 50C och DT 35C. Vad betyder detta och vilket värde ska jag följa? Bor i ett timmerhus från 1800-talet.

/Niklas

Jag är ingen expert men tror att man rekommenderar att dimensionera för lägre framledningstemp. alltså ska du titta efter DT 35C.

Finns många sätt och många tillverkare, här har du en http://195.216.47.27/tp/pdf/6/6_25_dim_varmebehov_101.pdf

Jag själv tar 50-75w x m² (beroende husets ålder, rörsystem mm) och får då fram rummets totala behov vid dut. Sen går jag in i en tabell och plockar en rad efter fönstrets storlek och systemets temperaturer etc... Som sagt det finns många sätt, viktigast är att du dimensionerar för låga framledningtemperaturer idag (stora rad)
rogge

perniklasjoh skrev:
Håller just på att planera inför en konvertering från direkt el till vattenburen värme, och har nu kommit till dimensioneringen av radiatorerna. Kollar i Rinkaby rör´s katalog angående effektbehov och ser att det finns två olika kolumner att välja mellan: DT 50C och DT 35C. Vad betyder detta och vilket värde ska jag följa? Bor i ett timmerhus från 1800-talet.
Delta T= skillnad mellan rumstemperatur och vattentemp i radiatorn. I gamla system brukar man köra 80 grader framledning och 60 grader retur, då har du i genomsnitt (80+60)/2-20 = 50. (På ett ungefär, egentligen ska man räkna logaritmisk medeltemperaturdifferans men det är mest av akademiskt intresse.) I lågtemperatursystem får du följaktligen en lägre siffra. Vad har du tänkt köra för temperaturer på systemet?

Bigfoot skrev:
[quote author=perniklasjoh link=1139079726/0#0 date=1139079726] Vad har du tänkt köra för temperaturer på systemet?
Jag ska elda med pellets, så jag misstänker att framledningstempen blir ganska hög, eller?

/Niklas

Med pellets går det utmärkt att köra med hög framledningstemperatur och därmed DT50. Jag rekommenderar dock att du dimmensionerar efter DT35; man vet aldrig, i framtiden kanske en värmepump skall in och då är lågtemperatursystemet nödvändigt!

Mitt bud är alltså lätt DT35!

SkaneErik skrev:
Mitt bud är alltså lätt DT35!
Jag håller med. Det enda problemet är att om huset är gammalt och dåligt isolerat så kan set bli rejäla klumpar till radiatorer.

[/quote]

Jag håller med. Det enda problemet är att om huset är gammalt och dåligt isolerat så kan set bli rejäla klumpar till radiatorer.
[/quote]

jo, jag räknade lite på hur stora de blir och kom fram till att det behövs rejäla element, speciellt då fönsterna sitter lågt vilket betyder att jag får ha långa och djupa radiatorer.

Men vad är det för fördelar respektive nackdelar med hög framledningstemp?

Men vad är det för fördelar respektive nackdelar med hög framledningstemp?
Med hög framledningstemp kan radiatorer vara mindre.
Vid låg framledningstemp måste radiatorerna vara större. Annars orkar dom inte värma tillräckligt.
Man brukar skilja på högtemperatursystem och lågtemperatursystem.
För att en värmepump ska bli effektiv krävs lågtemperatursystem och därmed stora radiatorer.
Med pelletsvärme finns höga temperaturer och då skulle du klara dig med mindre radiatorer.
Jag skulle råda dig till att ta så stora radiatorer du kan. Om inga andra hinder finns är det aldrig fel med stora radiatorer oavsett hur du värmer ditt vatten. Men för effektiv (framtida?) värmepumpsdrift är det ett krav.

Fördelen med hög framledningstemp är sålunda att radiatorer kan vara mindre (men det gör inget om dom är stora) och att du har hög effekt att tillgå om huset kräver det vid svinkyla.

Ok, tack för era svar. Det innebär alltså att jag så långt det är möjligt bör dimensionera mina radiatorer efter DT 35C.

Ett par saker till. Installationen av radiatorerna ska jag göra själv och jag har försökt läsa mig till om jag ska ha enrör- eller tvårörsystem. Det verkar som att det är lättast att hantera tvårörsystem både vad gäller intrimmning och eventuellt modifiering av systemet, eller?

Och hur dimensionerar jag rören? Vad ska jag tänka på där?

/Niklas

Själv har jag aldrig kommit i kontakt med enrörssystem, men jag har läst (här?) att det ska vara djävulens bidrag till husuppvärmningen...

T
Det som slog mig i en tidigare tråd är att gamla "bulligga" radiatorer är avsevärt mer effektiva jämfört med moderna panelradiatorer som nästan är standard idag. Titta igen i Rinkaby-katalogen och jämför mellan panelraditorer och t.ex "REX". För husfridens skull rekommenderas "varmt" dubbelrörs-system.

Dom som idag klarar sig utan större värmeproblem vid en konvertering från olja/el till värmepumpar, är de som har stora bulligga" radiatorer. Hos alla som jag känner som har panelradiatorer typ 50-talet fryser alla som hundar och kör friskt med elpatron.

Mitt hus är byggt 1943. Radiatorerna är segmentradiatorer (utom två, som sitter mitt inne i huset). Ser ut som korsningar mellan kravallstaket och stridsvagnshinder.

Vi fryser inte, så länge nån eldar i pannan... ::)

bra med lågtempradiatorer ifall du kanske vill elda med ved och ha acktankar i framtiden...

Rogge_vvs!
jag har hört att radiatorerna ska placeras med nederkant "nära" golvet, har något med luftcirkulationen att göra. stämmer det?

jag har hört att radiatorerna ska placeras med nederkant "nära" golvet, har något med luftcirkulationen att göra. stämmer det?
Tror inte det skulle ha någon betydelse, "normal" höjd över golv, underkant rad i en villa 10-15cm. De cm det skiljer kan inte ha någon betydelse.
bra med lågtempradiatorer ifall du kanske vill elda med ved och ha acktankar i framtiden
Som sagt själv dimensionerar jag alltid efter lågtemp, tror att alla gör det idag. Vi använder TP-radiatorer som standard och dimensionerar efter tex. http://195.216.47.27/tp/pdf/1/1_80_varmeavg_102.pdf  Tabell 55°/45° DT 30° och
50-60w/m². Nybyggd villa 40w/m², gammal, oisolerad dragig kåk 75w/m².
rogge

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.