3 008 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Golvvärme i garaget
Hej på er,
Är det någon som har erfarenhet av att dra en slinga till garaget för att kunna avnjuta skön golvvärme även där? Vi ska bygga nytt och jag undrar om det är svårt att dra iväg ett rör till garaget när man väl håller på. Det är cirka 10 meter från värmepumpen till garaget.
MVH
Sunemangs
Är det någon som har erfarenhet av att dra en slinga till garaget för att kunna avnjuta skön golvvärme även där? Vi ska bygga nytt och jag undrar om det är svårt att dra iväg ett rör till garaget när man väl håller på. Det är cirka 10 meter från värmepumpen till garaget.
MVH
Sunemangs
Golvvärme i ett fristående garage skulle jag INTE satsa på även om jag har billig bergvärme.
Jag har själv bergvärme och ca 40 m2 fristående garage. Jag funderade ett tag på golvvärme men med all extra sprängning och isolering blev det snabbt nej för min del. Jag kör med en fläktkonvektor istället. Fördelen är att det blir rotation på luften och värmen blir bra fördelad i hela garaget. Dock så skulle det vara trevligt med golvvärme som torkar upp vätskan på golvet :'(
Men den vätskan hade då lösts i luften med högre fuktighet och ev. kondens på rutor istället, så hur man än vänder på sig har man röven bak som man brukar säga
Jag har själv bergvärme och ca 40 m2 fristående garage. Jag funderade ett tag på golvvärme men med all extra sprängning och isolering blev det snabbt nej för min del. Jag kör med en fläktkonvektor istället. Fördelen är att det blir rotation på luften och värmen blir bra fördelad i hela garaget. Dock så skulle det vara trevligt med golvvärme som torkar upp vätskan på golvet :'(
Men den vätskan hade då lösts i luften med högre fuktighet och ev. kondens på rutor istället, så hur man än vänder på sig har man röven bak som man brukar säga
BAS tack för ditt svar men jag kan inte säga att jag håller med dig i dina slutsatser. Isolering under plattan för garaget bör man ha i vilket fall som helst, kostnaden för den eventuella extra isoleringen man bör ha för golvvärme kan man väl leva med. Sedan om man behöver spränga eller ej beror ju på marken men borde inte vara så stor skillnad om man ska ha golvvärme eller ej. Sedan var det gäller runt imma på fönster osv så är det som med badrummen, någon typ av ventilation bör man ju ha...
dra en 4-vägs pexkulvert så kan du köra värmen till golvet i två av slangarna och kall o varmvatten i dom andra. läggg ner ett grovt kabelrör för framtida kablar som tex larm, tele, data, värmestyrning, styrning av ytebelysning osv...
samt en 25mm2 kopparblanklina för att kunna koppla ihop potentialjordningarna i hus och garageplattan.
samt en 25mm2 kopparblanklina för att kunna koppla ihop potentialjordningarna i hus och garageplattan.
Vi har dragit en kulvert till vårt fristående garage på 60 kvm, där vi kör golvvärme. Nu behövde vi inte spränga, men även om så varit fallet skulle vi ha valt golvvärme. Den extra isoleringskostnaden är en struntsumma i sammanhanget... Oerhört skönt med ständigt torrt garagegolv... ;D
Va kul att höra att det är flera med positiva erfarenheter.
Är det någon som har placerat bergvärmepumpen i garaget (för att slippa den i huset helt enkelt) och sedan helt enkelt dragit in vatten i huset. Hur har detta fungerat och är det en bra idé ihuvudtaget? Hur drar man in vattnet och vart placerar shunt-grupperna osv?
Sunemangs
Är det någon som har placerat bergvärmepumpen i garaget (för att slippa den i huset helt enkelt) och sedan helt enkelt dragit in vatten i huset. Hur har detta fungerat och är det en bra idé ihuvudtaget? Hur drar man in vattnet och vart placerar shunt-grupperna osv?
Sunemangs
Jag tror att det är en perfekt ide att sätta pumpen i garaget. Då får du oxå plats med en större vvberedare om du skulle behöva det. 
Även om dom ser bra ut till desigen nu förtiden så tar dom ändå plats och man kan riskera ett litet surrande ljud om man är känslig mot det.
Även om dom ser bra ut till desigen nu förtiden så tar dom ändå plats och man kan riskera ett litet surrande ljud om man är känslig mot det.
Klicka här för att svara