4 809 läst ·
21 svar
5k läst
21 svar
Ta tillvara värmen i frånluften?
Sida 1 av 2
Bor i ett hus med direktverkande el samt en rejäl kamin som "kapar" uppvärmingskostnaderna rejält.
Problemet är dock badrummet som jag tror är en rejäl "elslukare".
I taket i badrummet sitter två utsug kopplade till en fläkt som drar ut mycket härlig värme från golvvärmen
i badrummet. (Snön på taket smälter runt utsuget!)
Hur ska man kunna ta tillvara på värmen i denna luft som sugs ut? Blir det en dyr historia så det inte är värt
att satsa på?
Har förstått att man inte bör stänga av golvvärmen samt låta fläkten gå för bra ventilation i huset.
Jag har isolerat såväl tak som golv (torpargrund).
Tacksam för alla tips!
Problemet är dock badrummet som jag tror är en rejäl "elslukare".
I taket i badrummet sitter två utsug kopplade till en fläkt som drar ut mycket härlig värme från golvvärmen
i badrummet. (Snön på taket smälter runt utsuget!)
Hur ska man kunna ta tillvara på värmen i denna luft som sugs ut? Blir det en dyr historia så det inte är värt
att satsa på?
Har förstått att man inte bör stänga av golvvärmen samt låta fläkten gå för bra ventilation i huset.
Jag har isolerat såväl tak som golv (torpargrund).
Tacksam för alla tips!
För att ta tillvara energin i frånluften behövs FTX ventilation (Till och frånluft med värmeåtervinning).
Investering ca 40-50 000:- återbetalningstid 6-15 år beroende på var i landet du bor och vad du har för ventilationsluftflöde idag.
Om du bygger om ventilationen så gäller det hela husets ventilation och inte bara badrummet och får troligen bättre innomhusklimat.
/Patrik
Investering ca 40-50 000:- återbetalningstid 6-15 år beroende på var i landet du bor och vad du har för ventilationsluftflöde idag.
Om du bygger om ventilationen så gäller det hela husets ventilation och inte bara badrummet och får troligen bättre innomhusklimat.
/Patrik
eller en värmeväxlare för ca 20000:- .
ger tillbaka ca 80% av värmen i det du blåser ut. Lite meck med rör, mest jobbigt, inte så svårt..
ger tillbaka ca 80% av värmen i det du blåser ut. Lite meck med rör, mest jobbigt, inte så svårt..
Innan vi satte in kamin förbrukade vi c.a. 15.000 kwh.
Nu värmer vi i princip hela huset, förutom badrummet, med kaminen.
I vinter (nov-idag) har vi förbrukat c.a. 28 kwh/dygn. Jag ser att golvvärmen
går stora delar av tiden så jag förstår att det finns möjligheter där.
Ola
Nu värmer vi i princip hela huset, förutom badrummet, med kaminen.
I vinter (nov-idag) har vi förbrukat c.a. 28 kwh/dygn. Jag ser att golvvärmen
går stora delar av tiden så jag förstår att det finns möjligheter där.
Ola
Ola
Undvik frånluftvärmepump om du har värme från kaminen.
Frånluftvärmepumparna har oftast propan som köldmedia nu för tiden. Kompressorerna går sönder efter några år (min har gått sönder två gånger på 3 år).
Det blir väldigt dyrt i längden.
Installera hellre värmeväxlaren som pasta tipsar om.
Undvik frånluftvärmepump om du har värme från kaminen.
Frånluftvärmepumparna har oftast propan som köldmedia nu för tiden. Kompressorerna går sönder efter några år (min har gått sönder två gånger på 3 år).
Det blir väldigt dyrt i längden.
Installera hellre värmeväxlaren som pasta tipsar om.
I mitt badrum har jag golvvärme och på väggen har jag en Airstar som tar in värmen från rummet och värmer inkommande uteluft med denna i en värmeväxlare.
Den kostar bara 5.000:- och har gått dygnet runt på vintern och vädrar och värmer lätt badrummet på cirka 5 kvm.
Se och läs på www.airstar.se
hälsar Helena
med Nationalschabraket
Tack för alla tips!
Låter mycket intressant med AirStar.
Innebär detta att att man stänger av den ventilationsfläkt som idag suger ut genom
två takventiler i badrummet och låter denna maskin sköta ventilationen?
Visst kan man köra den utan, eller med låg effekt på värmeslingan i maskinen?
Då det är skönt med golvvärme så vill man ju inte vara utan denna,
bara att värmen i ventilationsluften tas tillvara.
Läser man på tillverkarnas hemsidor så är det ju alltid glädjekalkyler, men har du
någon aning om hur mycket el du sparar?
Än en gång tack från en novis på området...
Låter mycket intressant med AirStar.
Innebär detta att att man stänger av den ventilationsfläkt som idag suger ut genom
två takventiler i badrummet och låter denna maskin sköta ventilationen?
Visst kan man köra den utan, eller med låg effekt på värmeslingan i maskinen?
Då det är skönt med golvvärme så vill man ju inte vara utan denna,
bara att värmen i ventilationsluften tas tillvara.
Läser man på tillverkarnas hemsidor så är det ju alltid glädjekalkyler, men har du
någon aning om hur mycket el du sparar?
Än en gång tack från en novis på området...
:
Näee, har ingen aning om vad jag "sparar" i el, men har märkt skillnader mot vad kompisar i området har i förbrukning! Golvvärmen tas ju omhand av Airstar, så jag ser inte den som förbrukad. Dessutom har jag dörren lite på glänt ut till hallen, så jag låter värmen sprida sig den vägen också. 
Hur man kör på värmeslinga mm tekniska saker kan jag inte, men ring till dom, så får Du säkert veta mer. Jag tror de har bruksanvisningen som en pdf-fil (Adobe), så Du kan läsa lite mer om den.
Helena med
Nationalschabraket
Hur man kör på värmeslinga mm tekniska saker kan jag inte, men ring till dom, så får Du säkert veta mer. Jag tror de har bruksanvisningen som en pdf-fil (Adobe), så Du kan läsa lite mer om den.
Helena med
Nationalschabraket
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Se upp med råden om fuktstyrda fläktar och airstar.
Har du frånluftsventilation idag så bygger hela husets ventilation på just frånluften i badrummet och tvättstuga, sätter du in en fuktstyrd fläkt så minskar uteluftsflödet till sovrum och övriga rum när fläkten stängs av.
Airstar är inte heller något jag skulle rekommendera att installera i hus med frånluftsventilation, Airstar ventilerar ju bara enstaka rum och skall man lösa alla rum med det så blir det många småaggregat och fläktar med rörliga delar utspridda i hela huset.
Jag är även skeptisk till Airstars bristfälliga dokumentation och tekniska data, tex ljud modul 30 25 - 48 dBa, 48 dBa är garanterat inget jag skulle acceptera vid ett flöde på 13 l/s.
Airstar redovisar energiverkningsgrad för sin växlare det är inte seriöst verkningsgrad skall redovisas som temperaturverkningsgrad, energiverkningsgrad är beroende på var i landet den är installerad och tilluftstemperatur. Gissningsvis så ligger temperaturverkningsgraden på 50-60% en roterande värmeväxlare ligger runt 80% temperaturverkningsgrad och 90-95% energiverkningsgrad.
Ventilationsutbytet är tveksamt frånluften bör tas uppe vid taket.
Om du vill återvinna värme i ventilationen så skall du ta helhets grepp om husets ventilation inte försöka lösa enstaka rum.
Mitt tips är fortfarande FXT eller inget alls, försämra inte ventilationsflödet.
Om du upplever stora energiförluster från golvvärmen i badrummet och att badrummet blir varmare än ca 21-22° så vinner du mycket på att minska effekten på golvvärmen i badrummet.
/Patrik
Har du frånluftsventilation idag så bygger hela husets ventilation på just frånluften i badrummet och tvättstuga, sätter du in en fuktstyrd fläkt så minskar uteluftsflödet till sovrum och övriga rum när fläkten stängs av.
Airstar är inte heller något jag skulle rekommendera att installera i hus med frånluftsventilation, Airstar ventilerar ju bara enstaka rum och skall man lösa alla rum med det så blir det många småaggregat och fläktar med rörliga delar utspridda i hela huset.
Jag är även skeptisk till Airstars bristfälliga dokumentation och tekniska data, tex ljud modul 30 25 - 48 dBa, 48 dBa är garanterat inget jag skulle acceptera vid ett flöde på 13 l/s.
Airstar redovisar energiverkningsgrad för sin växlare det är inte seriöst verkningsgrad skall redovisas som temperaturverkningsgrad, energiverkningsgrad är beroende på var i landet den är installerad och tilluftstemperatur. Gissningsvis så ligger temperaturverkningsgraden på 50-60% en roterande värmeväxlare ligger runt 80% temperaturverkningsgrad och 90-95% energiverkningsgrad.
Ventilationsutbytet är tveksamt frånluften bör tas uppe vid taket.
Om du vill återvinna värme i ventilationen så skall du ta helhets grepp om husets ventilation inte försöka lösa enstaka rum.
Mitt tips är fortfarande FXT eller inget alls, försämra inte ventilationsflödet.
Om du upplever stora energiförluster från golvvärmen i badrummet och att badrummet blir varmare än ca 21-22° så vinner du mycket på att minska effekten på golvvärmen i badrummet.
/Patrik
Jag har bara löst badrummets ventilation på detta sätt och där är en sådan ljudnivå godtagbar tycker jag. Men för att få hela husets vent o värme att fungera, så brukar man ju i Kommunerna ha energirådgivare... kontakta en sådan och se vad Du får för tips därifrån vad gäller Ditt hus och de nuvarande förhållandena.
Helena med
Nationalschabraket
Helena med
Nationalschabraket
missförstå mig rätt.
jag jämför inte en FTX men en enkel fuktstyrd fläkt.
om huset idag har självdrag, så har det ju nästan inget luftombyte.
det är viktigt att få ut fuktig luft från badrumet, så där måste man ha bra venteletion, så man kan endera ha ventilen regält öppen till självdragsventelationen & då ventilera bra, men man får stora värmeförluster, när den fuktiga luften är utventilerad.
då passar en fuktstyrf fläkt med kallras bra.
men du ska fortfarande låta dina självdrags ventiler stå lagom öppna i sovrumena & vättstugan.
jag jämför inte en FTX men en enkel fuktstyrd fläkt.
om huset idag har självdrag, så har det ju nästan inget luftombyte.
det är viktigt att få ut fuktig luft från badrumet, så där måste man ha bra venteletion, så man kan endera ha ventilen regält öppen till självdragsventelationen & då ventilera bra, men man får stora värmeförluster, när den fuktiga luften är utventilerad.
då passar en fuktstyrf fläkt med kallras bra.
men du ska fortfarande låta dina självdrags ventiler stå lagom öppna i sovrumena & vättstugan.