Hur skarvar jag radiatorrör av järn? skarven skall ligga dold i golvet.

/Johan

Får jag verkligen montera dessa kopplingar dolda i golvet?

/Johan

Till värmeledning går det alldeles utmärkt.
rogge

Har testat dessa kopplingar med dåligt resultat. Mina rör var något orunda, vilket resulterade i läckage. Det blev till att gänga istället. Men om rören ser bra ut fungerar de säkert. Personligen tycker jag att det känns säkrare inte blanda in o-ringar i dolt montage. Gummi åldras.

Har samma fråga fast då gäller det mjuka kopparrör. Är det godkännt med dålda klämkopplingar på kopparrör? Är det i så fall någott speciell koppling eller går det med vanlig VVS koppling.
Behöver man i så fall stödhylsa? Vill inte strypa mer än nödvändigt då jag har 12 mm enrörssystem.

Linnex skrev:
Har samma fråga fast då gäller det mjuka kopparrör. Är det godkännt med dålda klämkopplingar på kopparrör? Är det i så fall någott speciell koppling eller går det med vanlig VVS koppling.
Behöver man i så fall stödhylsa? Vill inte strypa mer än nödvändigt då jag har 12 mm enrörssystem.
Har du mjuka kopparrör skall du alltid använda stödhylsa oavsett om kopplingen/skarven är dold eller synlig.

roli skrev:
[quote author=Linnex link=1138560197/0#5 date=1138956778]Har samma fråga fast då gäller det mjuka kopparrör. Är det godkännt med dålda klämkopplingar på kopparrör? Är det i så fall någott speciell koppling eller går det med vanlig VVS koppling.
Har du mjuka kopparrör skall du alltid använda stödhylsa oavsett om kopplingen/skarven är dold eller synlig.[/quote]

Misstänkte det. Men är det ok att skarva dålt på värmeslingan med klämkoppling på kopparrör??

Hur är det med en sådan här tång http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=307823000. Är den ok? Jag trodde att man var tvungen att hårdlöda men det gör man väll inte vid 500 grader?

Jag brukar alltid hårdlöda sånt som ska vara i golv, eftersom jag anser det säkrare än en annan koppling, man får ju tänka på värmeutvidgningen i röret, är det lött räknas det inte som skarv har jag för mig!

/Jeja2000

är det lött räknas det inte som skarv har jag för mig!
Klart det är/räknas som skarv. Men håller med om att hårdlött känns säkrare.
Men är det ok att skarva dålt på värmeslingan med klämkoppling på kopparrör??
Som sagt på värmeledningar får du ha dolda skarvar, är du osäker kontakta en röris så fixar han skarven på bästa sätt så du slipper oroa dig.

Varför det är dumt, (finns inga lagkrav ännu) att skarva vattenrör dolt är du har obgränsat med vatten i vattenrören och ca 6 kg tryck. http://www.sakervatten.se/

Ett värmeledningssystem innehåller kanske 200L (1-1,5 kg tryck) (villasys. ej panna inräkn.) och förhoppningsvis rinner inte allt ut vid läckage.
rogge

Enligt min sakkunnige på VVS (samt rörmokaren jag har till tillbygget) får endast hårdlödningar finnas som "skarvningar" eller lagningar för dolda värmerör. Andra dolda kopplingar är inte godkända. För vattenledningsrör är det högst tveksamt om min sakkunnige ens skulle godkänna hårdlödning, även om det ännu inte finns någon regel mot detta (om jag fattar honom rätt).

Frågan blev aktuell för mig nyligen i samband med att rörisen knäckte till framledningen till acken, vilket resulterade i spricka --> hårdlödning.

Enligt min sakkunnige på VVS (samt rörmokaren jag har till tillbygget) får endast hårdlödningar finnas som "skarvningar" eller lagningar för dolda värmerör.
Har du provat och löda ett järnrör någon gång? 85% av värmeledningarna i landet består av järnrör och de kan man inte löda, så din sakkunnige samt rörkillen du anlitar får nog ta en kurs eller nåt i svetsning om han ska laga värmesystem.
Andra dolda kopplingar är inte godkända
Alla presskopplingar tex är godkända för dold förläggning, det är upp till tillverkaren att få sina produkter godkända och får de inte det kan de lägga ner.
Boverket föreskrifter för tappvattenledningar säger;
Om installationen utförs som dolt montage, skall installationens anslutningar, kopplingar och lödningar ha samma motståndsförmåga mot skador som omgivande rörledningsmaterial. (BFS 1995:17)
För värmeledningar finns inte ens några rekomendationer vid dold förläggning av rör. Men i princip alla i rörbranschen ställer större krav på sig själva än rekomendationer och föreskrifter från Boverket. OBS att hårdare krav är på gång gällande alla rörarbeten.
rogge

Har du provat och löda ett järnrör någon gång?
Nej du Rogge, det har jag inte testat och jag planerar inte att göra det heller eftersom jag inte är alldeles dum i huvudet (fast lite korkad kanske). Jag var alltför otydlig eftersom det ursprungliga inlägget gällde järnrör - mitt misstag: Vid vår nyinstallation använder vi  koppar. I övrigt återgav jag som sagt bara samstämmiga uppgifter från en styck VVS-konsult och samt en styck röris gällande nyinstallationer. Don't shoot the messenger  ;) Tackar ödmjukast för Boverksreferensen!

Karl-Johan skrev:
Hur skarvar jag radiatorrör av järn? skarven skall ligga dold i golvet.

/Johan
är det en enstaka skarv så går det att löda med silverlod.

Steffe

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.