Undrar om det finns nån hyfsat riktig beräkning på vad man skulle kunna
spara i energi om man kör med acktank till pannan.

Kakelugnen satte vi om, men sopan som gjorde det misslyckades så den
klarade inte en provtryckning, blir ev. en enkel tätning av den.
Eller omsättning för 25tkr.

Men för de pengarna skulle man kunna installera acktankar till vår Ved/El/Olje-kombipanna.

Jag vet inte om jag kommer att trivas med vedeldning, även om det är mot acktank
med längre intervall mellan eldningarna.

Frågan är hur mkt. el man kan tänkas spara om man sätter in 1st 1,5kbm acktank?
Oavsett uppvärmning så är det ju en ackumulering som avlastar i detta fall elpatronen.

Tänkvärda tankar uppskattas

Jocke

Kräver väll att du har ett Tarrif avtal (billigare EL kvällar, helger, nätter) med din el-lev.. inte många som har det nu förtiden..

Så rent spontant är det nog ingen större förtjänst.. då du troligen inte kan välja den billigaste el-lev:en då dom inte har Tarrif avtal..

Som Per -Erik säger ingen vinst utan tarrif avtal snarare ökad värme förlust från tanken.

/Patrik

Vi har tidstariff via de som levererar elen, vattenfall - De tar betalt för nät & transport
Vår leverantör tar betalt för själva förbrukningen.

Transportkostnad Vattenfall:
Tror det kostar ca 5-6öre / kwh efter 22.00 - 06.00 (tror jag) vardagar och helger.
Sen kostar det ca 35öre / kwh övrig tid.

Till det tillkommer elleverantörens förbrukningskostnad per kwh.

Så det innebär att man skulle kunna spara lite grann med en acktank under nätterna
och helgerna.

Frågan är bara hur mkt ?
Kanske är klokare att köra med ved i pannan då eftersom den klarar det.

Kan dessa priser verkligen stämma? Eller är det exkl. moms och energiskatt och moms på energiskatten? ::) ;)

jocke@nybleus.se skrev:
Så det innebär att man skulle kunna spara lite grann med en acktank under nätterna
och helgerna.

Frågan är bara hur mkt ?
Kanske är klokare att köra med ved i pannan då eftersom den klarar det.
Acktank och installation är inte gratis så det tar tid innan du känner av besparingen ( när investeringen är återbetalt).

Kombipannor ( som jag gissar att din är av denna typ) har en verkningsgrad för ved under all kritik (70% eller ännu sämre) och är tänkta att eldas med ved bara i akutfal = brist på olja :(. Det hänger med att värmeöverföringsytor är ej tillräckligt stora och anpassade huvudsakligen till oljeeldning Du får ett het skorsten om du eldar med ved ... dessutom mot akumulatorn som man vill ladda helst på 3-5 timmar. Vedmagasin är liten och man får mata pannan ofta och länge. Är du inte road av vedeldning så är det inte någon idee att börja springa till pannrummet en gång i timmen hela kvällen för att klara sej till nästa kväll :-/. Nu vet jag ju inte hur stor värmebehov ditt hus har ...... men det är troligt scenario med en kombipanna. En pelletsbrännare och en liten akumulator skulle kanske passa bättre i samband med din kombi som en mer långsiktig lösning men det finns andra som kan ge dej bra råd angående detta kombination. Jag kan bara nackdelar med en kombi som vi bytte mot en reel vedpanna föra året just på grund av dom nackdelar jag nämnde innan.
gaia

Kostnaderna är förstås utan skatt, moms & cert.

Ville bara visa att nätägarens kostnad som är tariffstyrt
ligger på 5-6 öre per kwh under lågtariff

Ja ja, vi får se vad det blir framöver
Snart blir det varmt och då finns det annat att fundera på

Fönsterkittning 8-)

Det är när det är varmt du ska pyssla med värmesystemet, för då saknar du inte att det inte är i drift just då.

Om vi sen ska vara petiga med semantiken så har alla avtal enligt någon tariff. De som har olika pris dag och natt har dubbeltariff.

Jo det är nog riktigt

ok, då har vi dubbeltariff :)

Om du inte har sk tidstariff för din el så är nog enda besparingen att du kanske får möjlighet att värma vatten på natten då andra elförbrukare inte används. och på så sätt kunna gå ner i säkrings storlek (och därmed årskostnad). Det kräver en del eftertanke om det verkligen skulle löna sig. Det är förmodligen betydligt lönsammare med en kamin eller värmepump som tillskottsvärme.

Steffe

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.