Hej allihop.. Har precis köpt mig mitt första hus och har efter lite disskution här på forumet bestämt mig för att skaffa mig en pelletsbrännare. Jag har inte ännu bestämt mig för vilken modell det blir men pannan den ska sitta på är en Parca 3000 Norrahammar.

Fråga Nr 1. Är det generellt besvärligt att montera en brännare själv? Jag är inte helt opraktisk men har inte jobbat så mkt med rör och plåtarbeten.

Fråga Nr 2. För närvarande sitter det en oljebrännare på den plats där min framtida pelletsbrännare ska sitta och det finns ca: 500-600 liter olja kvar i tanken. Ska jag elda upp denna innan??? Kollade med en rörmokare som sa att det fanns firmor som köpte kvarvarande olja och monterade ner oljetanken...det var bara det at det skulle inte ge mig mer än ca: 3,50 /liter... :-/ känns nästan värt att elda upp den eller? vidare känns det inte lite "lyxigt" att elda med olja nu när det inte är så kallt ute...

Känner mig lite rådvill tacksam för åsikter

ang nr 2;
Man får uschligt betalt för oljan av dessa uppköpare.
För 3.50kr/liter värmer du billigare än med pellets, tror jag. Problemet är väl, att dessa 500 liter bör räcka ca 2 månader, dvs du får bränslebrist mitt i värsta vintern.
Att då, under stress, mitt i julhelgen försöka ordna pelletsbrännaren är nog inte så kul...
Jag skulle nog tanka upp lite olja till, så det räcker till våren, och konvertera då. I lugn och ro.
Alternativt, få tanken bortskuren för vad oljan betingar nu, och kalla in experter som med största sannolikhet får upp det nya systemet på någon dag.

Jag har ju el och ved att komplettera med också. Vet dock inte hur effektiv denna panna är för vedeldning då jag inte har några acc.tankar (ännu).

l3itch skrev:
Jag har ju el och ved att komplettera med också.
Då är ju saken biff! Elda upp din olja och sen kör du el tills eller under tiden du monterar din brännare. Jag har hört värre exempel på hur tusentals liter eldningsolja skänkts bort vid värmepumpsinstallationer. En gubbe hade alla fönsterna öppna och 30 grader varmt inne mitt i vintern för att få slut på oljan... Det är noga att pruta på minsta lilla krona hos rörmockaren. Men olja har tydligen inget värde då...

Du ska naturligtvis elda olja tills din olja tar slut. Jag hade ingen möjlighet att köra med el och min olja tog slut ett par veckor innan jag fick brännaren men det var ju bara att äka några turer till närmsta mack med jeepdunken. :D (Dieselolja och eldningsolja är samma sak, bara olika skattesatser.)

Måste få fråga så här nästan ett år efter ditt inlägg. Vilken pelletsbrännare blev det och hur funkar det?

Vi har precis köpt ett gammalt hus med en Parca 3000. Står i valet mellan att sätta ditt en pelletsbrännare eller installera en ny pelletspanna. Vill gärna höra hur det gått för dig?

MVH
Anna :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.