Värme allmänt
Linnex: Om de nu inte vill att du kopplar in på radiatorsystemet. Varför inte koppla in en eletrisk handukstork? Det går även att sätta in en liten elpatron i den befintliga.
Robban68: Prova här www.mibo.se inte så långt från dig synd bara att dom är mer än dubbelt så dyr som en vanlig shunt :( http://www.mbio.se/products/pdf/prislista-soldelar-acktankar.pdf
AndersG: Nejnej, absolut inte, men jag är intresserad av bakgrunden. Vill helt enkelt förstå hur det fungerar.
AndersG: [citat] Nej, varför skulle du behöva det? Du skall aldrig ha dubbla fuktspärrar. Den du har hindrar ju redan fukt från att stiga upp underifrån.
Robban68: Båda materialen har låg friktion även om pexen har lägre friktion satasa en slant på Handboken.. :) Friktionsförlusterna i röret ökar kvadratiskt med flödet, större flöde i mindre rör för samma volym. ps. Om det tar 1 minut att fylla ett kärl på 10 liter. Vill man fördubbla flödet till 20 liter/minut krävs ett 4 gånger högre tryck.
Stellemark: Har för 2 år sedan installerat en luftvärmepump i bottenvåningem. Nu har vi konstaterat att det inte räcker med den värmen som den ger på ovanvåningen (tidigt 80 talskedjehus) och funderar på att i samband med nyläggning av golv lägga värmegolv däruppe. Man skall se det mestadels som stödeldning då värmepumpen skall vara den huvudsakliga värmekällan. På detta skall det läggas
tomad_stockholm: Alla, Har en lägenhet med murad öppen spis utan luckor. Vet någon var man kan få tag på glasluckor så att rummet inte blir så varmt, och samtidigt förhindra gnistspridning. Asklåda? Eldgaller? Lufttillförsel?
Tomtebo: Med nya elektroniska termostater blir elementen funktionsmässigt i princip som nya och du får en låg och jämn temperatur på dem. Men jämför priser, det kan hända att du får nya element för nästan samma pris som nya elektroniska termostater och då kan det förstås vara idé att byta hela elementet, speciellt om de börjar se lite skabbiga ut. Som jag förstår det behöver man inte
AndreasK: Tackar... funkar fin fint... /Andreas
S3: Stående är lite bättre/enklare , men det går utmärkt att ha liggande om man är noggran med flöden m.m så man inte sabbar skiktningen. Har själv installerat 2 st staplade ASIL tankar och det fungerar väldigt bra. Seriekoppla, se till att ha låg temp och flöde på radiator returen så skiktar det sig bra. Varmvattnet löser du med en extern varmvattenautomat. Har man problem med
sundelin: Har 2 hus med samma värmekälla (fliseldning), det ena huset (ett litet hyreshus) har ett reglersystem men till det andra huset (mitt bostadshus) är det bara raka rör, värmen styrs endast med radiator termostaterna (har suttit ett reglersystem som är bort kopplat), Finns det någon 2-vägs termostat med möjlighet till utomhus temp styrning som man kan sätta på värme ledningen, skulle
masterful: [citat] Tycker det låter lite väl högt med upp till 1,5 i min situation. Det borde vara beroende på hur högsta på rörsystemet ligger. Iofs kanske det är beroende på vilket märke på pumpen man har, det ska jag ha osagt men men då tror jag CarMan's råd om 0,5 låter rimligare. Har själv kört med runt 0,8 och börjat funderat om det inte är lite väl högt. Men jag tackar för alla
Mb_Star: Haha... man undrar hur folk tänker ibland... hittade också gamla ventilations systemet i källaren... det är delvis bortplockat, men ventilations skorstenen sitter kvar. sittar man i hålet för den så ser man rätt ut i himlen! hålet är så pass stort så jag hade kunnat krypa in där om ja velat! tryckte in en sopsäck full med div insolerings snuttar där. lite skillnad gör det nog
Tostarp: I min sommarstuga har jag en genomstromningsvarmare. Det ar bara att tomma ur systemet och sticka darifran. Och nar man kommer dit mitt i vintern sa har man varmvatten efter 10s. Oslagbart...! :)
henrik_borg: Halloj! Funderar på att montera shuntautomatik på min gamla fjärrvärmeanläggning, för att slippa springa in och ut ur garaget och vrida värmen upp och ner. De system jag hittar är för shuntar med 90 graders vridvinkel, någon som vet om andra modeller med ca 300 graders vridning? Ett alternativ är såklart att experimentera med kugghjul eller liknande lösningar... /Henrik
d-sajn: jag menar om det inte finns några pengar kvar i år så innebär det ju att jag inte kommer att få något över huvud taget.
Hocke: Provade kopparfett på termometrarna till acktankarna igår efter era tips. Kan bara säga att det funkar klockrent, den visade tempen ökade med 8°C!!! Kladdade även på Laddomat-termometrarna. och jag fick upp laddtempen från 80-82 till 90°C (jag har varit lite brydd varför jag inte kan ladda högre än 80-85 förut, men det har ju tydligen varit felvisande termometrar)
addee: Hejsan, första posten av förmodligen alldeles för många då jag just köpt hus, som naturligtvis ska renoveras. Första stoppet blev golvvärmen. Har vattenburet runt i huset och funderar på Bergvärme nästa år. Någon som provat Roth Clima Comfort eller har erfarenheter? Fungerar det som det är tänkt, eller behövs justeringar om man lägger direkt på befintligt betonggolv? T.ex flera
perkele: Japp. Skulle aldrig bygga annat än ett nollenergihus om jag skulle bygga nytt.
synpunkter: Jag har använt Rinkabys halvkopplingar (med kona och "delad klämring") för PEX i olika dimensioner (15x2,5, 16x2, 16x2,2) och har aldrig misslyckats.
Matss: Så länge som du har temperaturvariationer i tankarna "pumpas det upp" varmt vatten i expansion. Även vid elpatrondrift kommer ju temperaturen att variera. Går att räkna ut hur stor volymändring det ger. Hur fort det kallnar går att beräkna om du vet ytan. Lambda för tex gullfiber hittar du på www.isover.se
capitano: Vårt valv ska bestå av plattbärlag 5cm och sedan armeras, golvvärme och betong 15cm. Under ska vi sedan ha gles och gips. Min fråga är om det är någon fara med att golvvärmen går ner istället för upp? Alternativ2. lägga 5cm cellplast efter betong och sedan 6cm till för golvvärme. Alternativ3, 4 ,5.... några tips? Huset byggs i lättbetong 10x15m.
Arne61: Jag har strulat med ett sådant fel och hittade faktiskt läckaget med hjälp av att först pumpa upp en traktorinnerslag till nästan 2 bar och sedan kopplade jag bort röret in och ut från pannan och höll ena slingänden öppen och satte på luften på den andra. När det hade bubblat färdigt och "allt" vatten kommit ut (anslut slang till avloppet!) så fyllde jag slangen igen (ingen ström
citactiva: Kortsiktigt så är det ju billigare med elslingor. Men du kommer ångra dig den dagen du vill byta till bärgvärme/pellets/fjärrvärme eftersom du fortfarande måste värma denna yta med el då.
AndersS: Du ska knacka på piggen försiktigt med en hammar, kan kräva många knackningar så att den släpper. Försök undvika att dra i piggen, men om du måste göra det så var väldigt försiktig så att den endast släpper och fjädrar ut av sig själv. I de ventiler jag har så kan man rycka bort piggen och vattnet sprutar ut i en liten stråle.