Jag ska koppla in korskopplingen som syns nederst i bild. För att göra det riktigt enkelt tänkte jag bara ta bort ventilerna (eller kallas det shuntar?) som sitter kopplade direkt till radiatorn i dag. Är detta ok eller fyller ventilerna någon viktig funktion? Jag har förstått att man kan begränsa flödet till elementet med dem, men inget annat element i huset har något liknande så jag tänkte att det här elementet också klarar sig bra utan?

Måste man använda lin eller liknande på gångorna när man skruvar dit korskopplingen?

• radiator.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade tagit bort de gamla kopplingarna. Ser ut att vara avstängningsventiler... men det sitter ju balofixer där så du har ju kvar den funktionen.

Du behöver inte lin till korskopplingen. Monteras med samma klämkopplingar som du har till radiatorn... kommer inte ihåg vad de heter.
Korskopplingen bör passa som det är när du tar bort de gamla kopplingarna med justering av radiatorns placering i sidled ::)

Har du koll på vad det är för gängor? I radiatorsammanhang verkar det finnas 2 olika gängtyper som används lite godtyckligt (jag har ialla fall inte riktigt klart för mig när man har den ena eller den andra). Vissa dealtr till radiatorerna verkar ha "vanlig" rörgänga, medans andra delar har M22 gängor.

Kopplingen som ansluter mellan inkommande rör och radiator kopplet brukar ha M gänga, medans jag tror att gängan på själva radiatorn brukar vara rörgängad. Frågan är väl litre dels om jag har rätt om gängan på radiatorn, dels om din korskoppling har M gänga eller ej?

Korskopplingen kommer att passa rätt av.
Helt ok att ta bort avstängningsventilerna, du ställer in kv värdet (flödet) i termostatventilen.
På dom flesta fabrikat måste man ha ett verktyg för att ställa in kv värdet, men tex danfoss har bara en ring man lyfter ut och vrider runt.

Jag har fått dit korkopplingen nu och det fungerar fint. Har dock ingen aning om hur man justerar termostatventilen för att få rätt flöde. Goda råd mottages tacksamt!

Behöver du justera den då?
Lägg upp en bild på den.

En fråga från en novis.Vad har korskopplingen för funktion? En ren växling av fram o retur eller någon slags shuntning?

Växling av tillopp och retur

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.