Hej alla!

Har lite problem med värmesystemet i huset. Det är nämligen så att systemet läcker. Jag har identifierat en källa, möjligen två, som orsakar detta.
Tryckmätaren ovanför expansionskärlet i källaren sjunker ibland ner till 0. Pumpar jag in lite luft iden, så är trycket åter normalt och allt är frid och fröjd ett tag. Möjligtvis kan expansionskärlet läcka lite, men en liten pryl vet jag droppar ibland. Tyvärr så har jag ingen aning om vad det är. Kanske nån slags avluftningsmanick eller tryckventil.
Så några frågor kring detta:

1. Vad är den glänsande lilla bollen mitten på bilden?
sakke_detalj.jpg

2. Är det ok att den droppar?

3. Varför gör den det?

4. Sen en allmän fråga om expansionskärlet. Hur i hela världen kan ett expansionskärl vara luftfyllt nere i källaren utan att luften vandrar ut i systemet. Luften borde väl hamna högst upp i systemet enligt min logik.

Mvh Zax

Du har ett slutet värmesystem med tryckexpansionskärl. Det är avdelat inuti med ett gummimembran som skiljer vatten och luft åt. Det är troligen inte rätt medicin att pumpa in luft i expansionskärlet så fort trycket sjunker till noll, såvida inte expansionskärlet läcker luft. Tryckexpansionskärl har ett förtryck som man ställer in beroende på hur högt över expansionskärlet högsta punkten i värmesystemet ligger. Förtrycket justeras i ett kallt system där expansionskärlet har stängts av och tömts (åtminstone delvis) på vatten.

Den glänsande lilla bollen vet jag inte vad det är, men gissar på ångfälla, avluftning eller tryckutjämning. Några droppar då och då ska inte göra någon avgörande skillnad.

Det där ser ut som en vacumventil, en lite taskig fråga men det är inte vattensystemet du har tagit ett kort på?

Om det är värmesystemet så är det en automatisk avluftare(fast jag har aldrig set just en sådan innan) och den ska inte läcka.
Varför: tja den är gammal.

Det är en avluftning av ca 80tals model. Byt den är ett tipps. Den är dyr och finns att köpa även i dag.
Byt till en spirotop.... http://www.retherm.se/html/spirotop.html

Eller bocka ett kopparrör 180grader, med en ballofix i änden så kan du lufta manuellt.

Noterar att den inte sitter på "hjässan", utan på ett T-styck ut från sidan :-? kanske inte den bästa installationen...troligen pga att den inte får plats annars. Jag hade nog gjort som dahlioo föreslår. Givetvis skall kryckan sitta på hjässan...T rörbit rakt upp...90gr...sedan 90gr neråt med ventil...en propp på utloppet på luftaren är aldrig fel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.