Mitt värmesystem består av en ved panna (solo plus) med en 3m3 tank. Dessa sitter ute vid min verkstad. Har en kulvert in till boningshuset (ca 20m) där jag i höstas satte in en slav tank på 750l för att få bort lite av förlusterna som jag fick i kulverten. Kulverten är "hemma gjord", två 1tums rör med virad glasull om, instoppade i ett 220mm PVC rör.
Tidigare ägare/byggare har haft problem med att få ordentligt med flöde i en golvvärme slinga. Denna är ca 4ggr länge än alla de andra! På denna slinga har han kopplat in en extra cirkulationspump.
När jag nu byggde om systemet med en slavtank har jag inte kopplat in strömmen till denna och det verkar fungera hyffsat, men skulle vilja ha lite mera flöde. Kör redan pumpen i golvvärmecentralen på högsta fart.
Det var bakgruned så över till min fundering. Hur mycket stryper en cirk. pump som inte är strömsatt? Är det lönta att prova att ta bort den eller är det bara att koppla in denna också. Skulle vilja slippa det med tanke på strömförbrukningen, det blir ju trots allt ca 250kWh på ett halvår bara på denna pump (60W).