Har köpt ett gammalt mejeri från -47. Tegelbyggnad nedre del (marknivå) och påbyggnad av trä övervåning och vind. Varje plan är på 225m2, och jag har vattenburen värme i hela kåken.
Nere i pannrummet har jag en panna på 35kW (på tok för liten) med en acctank på runt 1000 liter.
Hade eget vatten i borrad brunn, men vattenanalysen visade att det var dax att koppla in kommunalt, så det är på G. Hade nu tänkt flytta ut eldningen till pumphuset ca: 8-10 meter från kåken, dra kulvert, och ha fliseldning, spån eller pellets. (just nu vedeldas huset).

Har bra med utrymme för förråd, och har fått tag på en JB panna (57kW) med inbyggd acc på 1500 liter som jag tänkt använda tills vidare där ute i pumphuset.

Ska jag ställa nån större typ av acctank i själva huset sedan? Funderade på att bygga om en oljetank, men jag har ju ett trycksystem nu, och bygga om till trycklöst verkar "jobbigt", med plattväxlare och allt. Ok, det går ju att göra, men finns det någon lättare väg att gå? Förslag på hur ni skulle gjort emottages tacksamt...

PS: Det rör sig altså om 2 x 225 m2 (över och undervåning). Vinden skall troligtvis bli kontorslokal, men där sular jag in en luft/luft-pump som farsan får montera dit :) + en j****a massa isolerng!
Har även funderingar på att gjuta nytt golv i "garaget som är i marknivå, och då gjuta in slang för golvvärme, nytt golv, å varmt golv är tacksamt när man skruvar!

Att använda oljetank som acctank är inte speciellt svårt. Det du gör är att du har trycklöst från pannan till oljetanken. Sedan har du en kopparslinga i tanken som matar radiatorerna/golvvärme.

Ingen som har nån bra "ritning" på hur man skulle kunna lösa allt, med chunt osv?
Vill bara stämma av med min "rörmockare"...

Då det inte är längre sträcka än 8-10 meter mellan husen så shunta direkt vid pannan innan kulverten med innegivare i huset/en utegivare.. VV i separat kulvert men det beror på vad du ska elda med..

Ska du köra med billigt bränsle som spån/flis el spannmål så kan du köra 60° hela tiden i kulverten med en tappvattenautomat i huset för vv, Värmen shuntas även då i huset.. Ingen tank i huset då.. Skaffa en brännare med eltändning så kan du elda hela året med billigt bränsle då t.ex en flisbrännare inte går köra med underhållsglöd för vv på sommaren... Har du iof en tank på 1000-1500 liter som är ordenrligt isolerad så kan du ju tända upp brännaren några ggr/mån på sommaren för vv..

Varför en l/l vp om du kan köra med vattenburen värme i hela kåken.. :-/

Ja, du har rätt i att jag egentligen inte behöver en l/l-pump på vinden. Som det är nu sitter expansionkärlet där upp oxo. Det skulle jag vilja ha bort, samtidigt som jag faktiskt har ett lite rum inrett på vinden, med element, så där kan man ju bara "fortsätta" vidare med några element till.
Problemet, har jag fått höra, är att systemet är så stort så ett tryckluftskärl inte skulle "räcka till", om man skulle ta bort exp-kärlet.
Nu vet jag inte så mycket om detta, men jag kan förstå att vattnet utvidgar sig vid värme, så från 15 grader på sommaren till 55-65 grader på vintern blir det ju några liter till, om man säger så...
Ja, det lär ju lösa sig på något vis, man kan ju börja med att flytta ut eldningen, å ta en sak i taget. Har kanske en STOR värmeväxlare på g oxo... Jag får se hur det blir... Men vattenburet på vinden blir det nog oxo, nu när jag tänker efter. Enda anledningen till att sätta en l/l skulle vara att den är gratis... :)

Majgårdarna
Ta inte bort dit öppna exp kärl.Finns ingen andledning. Sätt dit ett nytt fint i rostfritt och ha ett problemfritt system

CurreOrrell skrev:
Problemet, har jag fått höra, är att systemet är så stort så ett tryckluftskärl inte skulle "räcka till", om man skulle ta bort exp-kärlet.
Hmmm inte räcka till.. :-?

Bara det har en volym som täcker minst 10% av vattenvolymen i systemet så är det inget problem..

Finns 400 l tryckkärl för en systemvolym på ca 4000 l o sen går det ju köpa 2 såna så kan du ha 8 m3 systemvolym.. ;)

Verkar inte som ett helt billigt projekt att bygga om ett mejeri till bostad.
I det sammahangen så kostar inte riktiga ack-tankar speciellt mycket.
Tänk på helheten. Värmeväxling kostar en del i delar och arbete. Även flytt av oljetank och isolering.
Lycka till med bygget.

Nä, men altså, bottenvåningen är garage, övervåningen är redan ombyggd sen många år tillbaka. 225 m2 partyyta på 4 rok! Vinden väntar som sagt på att "inredas"... Så det enda jag vill göra nu är att förenkla uppvärmningen, så man slipper slänga in ved 5 ggr om dan...ok, 6 ggr.. ja, ja, vi säger väl 8 så ligger jag i överkant!

Som sagt, stor acctank och en panna med tillräckligt stor vedvolym. Räkna ut effektbehovet och välj panna och storlek på acctank därefter.

Låt säga att ditt hus behöver 10kw per timme när det är kallt. Det är 24 timmar på ett dygn, då går det åt 240kwh för att värma huset 1 dygn. 1 liter ved ger ca 1kwh, altså behövs 240liter ved för ett dygn. En acctank med vanlig använding lagrar ca 60kw per 1000 liter. Alltså om du vill elda en gång per dygn behöver du en vedpanna på 240 liter vedvolym och en acctank på 4m3. Pannans effekt är inte så intressant så länge man dimensionerar att elda en gång per dygn. Dock brukar pannans effekt öka med vedvolymen.

...om jag skulle få för mig att behålla exp.kärlet, kan man "ta värme" från det till "lägenheten" på vinden, eller är det en dum ide? Den står/hänger ju ändå där, å kan man ta bort isoleingen påp en sida så borde det ju bli ganska mycket värme från den... har hört talas om några som satt element på expansions"ledningen"....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.