5 216 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Nya radiatorer - märks det på elräkningen?
Hej!
En amatörfråga: Har köpt ett radhus från -73 m direktverkande el. Byter ut alla radiatorer och skaffar ett elektriskt reglerstyrsystem eller vad det kallas.
Tror ni att det påverkar elnotan till det bättre?
Byter också ut vv-beredaren till en sprillans...
En amatörfråga: Har köpt ett radhus från -73 m direktverkande el. Byter ut alla radiatorer och skaffar ett elektriskt reglerstyrsystem eller vad det kallas.
Tror ni att det påverkar elnotan till det bättre?
Byter också ut vv-beredaren till en sprillans...
Möjligen liiiite grann, men detta beror isf. på de nya radiatorernas bättre termostater, styrningar och möjligvis bättre skydd mot att värmestrålning går ut i väggen... ett elelement har ju nästa 100% verkningsgrad oavsett hur gammalt det är.
Med beredaren kan du tjäna pyttelite iom. att den nya KAN vara bättre isolerad
Med beredaren kan du tjäna pyttelite iom. att den nya KAN vara bättre isolerad
Kanske lite mer än "liiiiite grann", jag tittade på de länkar som angavs i en annan tråd angående centralt styrsystem för elradiatorer och där angavs en möjlig besparing på 10-20%. För Miniu's del tillkommer kanske också någon procent (som kanske Jesca_j menade med "liiiite") för de nya elementen.
Vilket styrsystem har du Miniu? Jag börjar bli smått intresserad av att skaffa ett styrsystem själv, har du några erfarenheter att dela med dig av så gör det gärna.
Vilket styrsystem har du Miniu? Jag börjar bli smått intresserad av att skaffa ett styrsystem själv, har du några erfarenheter att dela med dig av så gör det gärna.
En del av styrsystemen fungerar med bef. element som jag har förstått det då klarar man ju sig undan billigare, med en återbetalningstid på 3-5 år. Byte av samtliga elradiatorer är ju en rejäl utgift och vinsten med detta kanske mer är komfort och estetik än energi.
Byter du radiatorer så sätt dit konvektionsradiatorer, dvs där luften passerar genom.
det hela beror på hur kassa de gamla termostatrna var i dom gamla radiatorerna, samt hur bra du ställer in ditt nya reglersystem.
men du kan ju inte veta vilken elräkning du sjulle ha haft under dina förhållanden, om du inte bot ett år innan du byter.
men rent generelt så sänker ett bra reglersystem elnotan.
& det är reglersystemet förtjänst, inte radiatorena, där kan du likagärna behålla dom gamla
men du kan ju inte veta vilken elräkning du sjulle ha haft under dina förhållanden, om du inte bot ett år innan du byter.
men rent generelt så sänker ett bra reglersystem elnotan.
& det är reglersystemet förtjänst, inte radiatorena, där kan du likagärna behålla dom gamla
Nackdelen med fläktelement är ju att de låter en del och kanske inte passar överallt, om man är något ljudkänslig.Fotografen skrev:
Fördelen med just styrsystemen är ju bl.a. att man skall kunna behålla sina gamla element, vars värmeelement oftas funkar perfekt, nånstans läste jag att dom håller typ 50 år. Det är ju termostaterna som försämras och vars funktion ersätts med styrsystemets funktionalitet. Dock så passar ju konvektorelement perfekt i vissa lägen, det håller jag med om!
bonnier skrev:Nackdelen med fläktelement är ju att de låter en del och kanske inte passar överallt, om man är något ljudkänslig.
Fördelen med just styrsystemen är ju bl.a. att man skall kunna behålla sina gamla element, vars värmeelement oftas funkar perfekt, nånstans läste jag att dom håller typ 50 år. Det är ju termostaterna som försämras och vars funktion ersätts med styrsystemets funktionalitet. Dock så passar ju konvektorelement perfekt i vissa lägen, det håller jag med om!
Konvektionsradiatorer utan fläkt...

Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden