MathiasS
MathiasS: Jag har lagt matningen i bjälklaget. Hål borras mitt i bjälken där slangen går tvärs, därefter har jag lagt i slang i skyddsrör (Rör-i-rör).
1 svar · 1,4k läst
Overlander
Overlander: De ska bara fästas i en sida av den enkla anledningen att plåten måst kunna röra sig när du trycker ner slangen. När slangen är på plats kan du skruva,spika eller klammra hur mycket du vill.
7 svar · 3,5k läst
H
Holman: Jag monterade en värmeflyttare i väggen mellan vardagsrummet och ena sovrummet förra året och är hel nöjd har inte haft nå värme på i det sovrummet o hallen sen dess och har mellan 22-24 grader i hallen och mellan 20-22 i sovrummet när jag eldar i braskaminen. och eldar i kaminen gör jag nästan varje dag på vintertid. värmeflyttaren köpte jag på Clas Ohlson tror att märket heter
1 svar · 2,4k läst
F
FlyHigh: Håller på renovera badrummet och om några steg är det dags för golvvärmen. Jag hade bestämt mig för Ebecos elvärmäe med cableboard eftersom golvet är ett oisolerat betonggolv och takhöjden är låg som den är. När svärfar var här hade han dock bråttom som vanligt och hela golvet åkte upp (istället för enbart den gamla "flytspacklingen"). Detta resulterar i att jag tänker
0 svar · 3,1k läst
S
spikers_corner: De har kopplena i två olika dimensioner, 12 resp 15 mm. E=ett-rörs (men det har du nog insett) Har du element på nedervåningen? Jag tänkte att det kanske skulle gå se något på kopplena till dem i så fall. Men det kanske inte finns någon märkning som går se
5 svar · 2,2k läst
G
gluecifer: Kan du inte ta in en offert, där jobbet är väl specat? Då får du lite hjälp på traven när du själv ska skaffa delar.
3 svar · 3,4k läst
S
steelis: [citat] Det var inte jobbigt, vill bara inte ha det igen, eldade 1ggn om dagen då.
60 svar · 6,2k läst
MathiasS
MathiasS: Svårt att säga exakt. Vissa som säljer golvvärmerör säger bara "oj oj oj" när man berättar att man använt silvans rör. Samtidigt har jag pratat med Wirsbo och frågat varför jag ska betala tre gånger mer för deras rör. Fick inget bra svar som motiverade Wirsborör då. Antagligen så skiljer det mest i hur mycket tid man ägnar åt att testa och verifiera kvaliteten under
1 svar · 1,7k läst
K
Kasch: Hej Micael Vi kör ett liknande system men med en Wamsler K158 istället för Classical, lika hög effekt dock. Har en acktank på 750 med fyra slingor (två varmvatten, två sol). Den är givetvis underdimensionerad för huset som är c:a 135 kvm, varav 50 kvm hyfsat välisolerat tillbygge och resten timrat med panel men ingen tilläggsisolering (utom taket). Idealet för dygnseldning hade varit
2 svar · 2,8k läst
taxen77
taxen77: [citat] Tack! Det ska vi kolla upp. På vissa ställen har vi udda mått och då är det ju bra att man kan betälla valfri längd!
2 svar · 2,3k läst
B
bennix: Bor i parhus med golvvärme ingjutet i bottenplatta. Vi byter elpannan mot NIBE 1215 bergvärmepump i januari. Avsättning för både frikyla och ledning mot övre plan kommer att finnas. Vi har oinrett övre plan (idag oinredd vind) som dock är förberett för inredning, reglat med 60cm. Grannar har inrett 70m2 redan men har elanslutna radiatorer. Jag vill dra vattenburen golvvärme. Tyvärr
0 svar · 1,9k läst
MathiasS
MathiasS: Jag har lagt i en extra bjälke så det blir cc60 istället. Därefter glespanel och ovanpå det dubbel hellimmad golvgips. Har du gott om takhöjd kan du ju limma och skruva golvspån direkt på bjälkarna (cc60) och därefter gå på med gles och gips. I badrummet tycker jag ovanstående blir knasigt vid golvbrunnen så där gjöt jag golvet med betong istället. Vill man inte gjuta tror jag
1 svar · 3,2k läst
D
daniellindholm: Hej! Tack så mycket för svar. Jag tror att jag förstår på ett ungefär hur det hänger ihop. Det är trycket då det blir varmare i kapillärröret som gör att varmvattentillförseln stryps av då inställd temperatur erhållits? Okej, jag skall tejpa och grejja på. Egentligen borde jag ju täta draget, men vad tusan, detta verkar enklare och gå mycket snabbare! :)
5 svar · 5,3k läst
J
JesseJames: Lite av alla tre. Först och främst för takhöjden men även energi aspekten. Med klinker får man heller inga fuktproblem och det är slitstarkt och bra när man har hundar och grus som dras in i en grov entré. Skulle bli mest nöjd med den lösningen själv. Du kan ju alltid bila och gräva ur själv. Ev isolera, armera och dra golvvärmeslangen och leja resten så blir kostnaden mindre. Mvj
5 svar · 2,0k läst
P
putte82: Det är en plastslang. Liknande pex fast man använder andra kopplingar och verktyg. Bara skit om ni frågar mig :P Inget för hemmapularen. Prisolen är förutom enklast och snabbast även det säkraste valet.
4 svar · 2,5k läst
H
henrikrosen: Jag kan absolut inget om vilka märken av värmegolv som man är bra och vilka som är dåliga. Jag har kollat lite på ett från Alleco. Hittas på http://www.alleco.se/produkter/lsf.aspx. Det bygger ju inte så mycket på höjden och man limmar det rätt på underlaget sen på med fästmatrealet för klinkers. Skall enligt hemsidan inte behöva bygga mer än 10-12mm totalt.
2 svar · 2,2k läst
K
KalleT: Jag har en nyinstallerad kamin, jag har ställt ner framledningskurvan ut på golvvärmen och eldar när jag tycker att det behövs. :) "Tyvärr" så är mitt nya hus så väl isolerade att jag bara någon enstaka gång verkligen behövt elda (i mitt tycke under 20grC). Jag har kopplat bort rumstermostaterna och justerat in golvvärmeslingorna själv, styr rumstempen med framledningen och de
3 svar · 1,5k läst
pellefant
pellefant: min elpanna är isolerad med frigolit och den har då hållit...
12 svar · 5,5k läst
·
D
dovienya: listpriset ligger enligt Umeås ÅF på ca 61000 SEK för en CZ CE50
2 svar · 2,2k läst
MathiasS
MathiasS: Här kan du läsa lite om detta: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=28628 Du ska ha cirka 3cm betong ovanpå rören. Lite mindre går bra om du har klinker ovanpå. 7-10cm brukar man nog gjuta i dessa sammanhang. Behöver du förankra armeringen är den nog lite för klen..... :) Det går utmärkt att naja fast slangen i armeringen.
1 svar · 1,1k läst
C
CarMan: [citat] om en "styrenhet" pulserar strömen så kan radiatorenra bli jumna istället för att gå på maw en stund & sen vara avstängda en stund
10 svar · 1,8k läst
J
JesperS: Jerock, har använt dom tre gånger och dom är proffsiga! Jag minns inte vad det kostade sist, men runt 1200:-/m låter bekant. Det var en kanal på 10 m som drogs med bruk och befriades från sitt fastgjutna kondensrör, totalt 15.000:-.
1 svar · 3,6k läst
C
CarMan: golv värme termostater är av typen on/off. du får alltså mjukare & billigare värme om du kastar termostaterna & stryper in flödet istället.
2 svar · 1,2k läst
Hocke
Hocke: Jag har en svensk till RVP32.32 (satt på min elpanna från -91 förut) Den är skriven på hederlig skrivmaskin, tror jag :) Skicka ett mail så scannar jag in den och returnerar!
7 svar · 11,5k läst
M
mats757: [citat] Dom är som att brottas med en "superanaconda" Det var fullt shå att stoppa in den i det lilla hålet jag gjort i grunden. ::)
4 svar · 3,1k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=59121/0]Biobränsle[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 2,3k läst
pellefant
pellefant: kulvert mellan huvudtank och tekniktank ca 30 meter+ ca 15-20 meter rör, dvs totalt emellan tankarna 45-50 meter rör enkel väg. kulvert diameter 22 å 28 cu, resten blir 1" järnrör har jag tänkt mej. tankhöjd huvudtank 2,8 meter o kulvertdjup ca 1 meter, dvs höjdskillnaden är ca 4 meter totalt. vad blir en lämplig pump? en typ 25/4 eller större? lämpligast att sätta pumpem på
0 svar · 2,0k läst
P
putte82: Kolla om cirk. pumpen snurrar, brukar fastna efter ha stått still. Ta bort skruven och kolla om axeln snurrar. Ta av termostaten och tryck in piggen några gånger. Lufta ordentligt tills vatten utan luftbubblor kommer ut. Är det slutet eller öppet system? Öppet system har ett tryck av 0,1bar per meter höjd från mätarens plats till systemets högsta punkt.
3 svar · 3,1k läst
K
KalleT: Jag rekommenderar att du satsar på vattenburen golvärme även på övervåningen, ångrar att vi inte gjorde det. Som läget är nu går elradiatorerna på övervåningen och flvp står i stort sett still tackvare eldning i braskaminen. Överskatta inte värmens förmåga att stiga upp genom trapphuset. Lycka till.
1 svar · 2,0k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=59170/0]Biobränsle[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.