Hej

Finns det inget forum som specifikt tar upp frågorna kring energirådgivning och där
man diskuterar hela energikonsumtionen och inte enbart uppvärmningsproblematiken?

Exempel
Låt oss säga att en nybyggd villa med frånluftsvärmeväxling och vattenburen
golvvärme förbrukar c:a 15000 kWh/år. Av dessa 15000 kWh är max 10000 kWh
värme och övrigt är hushållsel.

Hur ska den som bygger då tänka?
- Är det ekonomiskt att investera i biobränsle (pellets mm)?
- Är det någon typ av solfångare som är bäst?
- Fjärrvärme är det ekonomiskt?
- Skall man investera i egenproducerad vindkraft?
- Är det vanlig el som är bäst?
- Vilka andra energibesparande åtgärder kan man göra i huset redan på
 projekteringsstadiet?
 (intelligenta motorvärmarstyrningar, varmvatten till tvätt- och diskmaskin mm)

Min tanke här är att bygga ett så energisnålt hus som möjligt och sätta in ett
lågtempererat vattenburet system för att vara flexibel i framtida energival. Sedan
tror jag mer på att satsa pengarna på någon som sänker priset för hela mitt
energibehov än att stirra sig blind på uppvärmningen.

Bara några tankar om något där jag inte hittat ett forum och där jag tror att ni som
är aktiva i dessa forum redan har käckt en massa bra idéer.

mvh
/TheDog

_Inger_ skrev:
En generell avdelning som inte handlar om ett specifikt uppvärmningssätt.
I mina öron låter "Värme allmänt" som en passande låda att lägga sådana inlägg i. Där ligger det ju också.

Oj, nu ser jag att det hade Marlene redan kommit fram till.

För min egen del kan jag direkt säga att solvärme är inte alls lönsamt, men däremot trivsamt. Skulle jag bara räknat kronorna hade det blivit vedvärme, punkt.

Majgårdarna
Byggde jag nytt så blev det nog en vattenmantlad pelletskamin + solpaneler.
Att bygga ett pannrum för vedeldning tror jag skulle bli för dyrt.

En annan har också suktat efter hannevinds lilla vindkraftverk, skulle passa bra hos oss på den gotländska landsbygden. Precis som nån skrev skulle man ju vilja ha flera system kombinerade - ved när man är hemma på vintern, sol på sommaren och vindkraft på hösten! Samt lite jordvärme ... Synd att varje del kostar mellan 30 och 50 tusen, avskrivningstiden blir förfärligt lång på ett sånt system. Som det är nu verkar det närmast vara en ideologisk (eller vad man ska kalla det) fråga vad man väljer: ved för de flitiga sparsamma, pellets för de halvbekväma miljötänkarna, värmepump för de bekväma kostnadsmedvetna, sol för de frälsta. Egentligen skulle man bygga en sol+pellets+vindkraftsanläggning för 200 tusen och sälja värme till grannarna i ett lokalt fjärrvärmenät! Om man hade haft några grannar ... ;)

_Inger_ skrev:
Tänk så FEL jag har!!! VISST är det möjligt att bygga ett vindkraftverk som förser ett småhus med tillskottsel :)
Detta för en investeringskostnad om ca 30.000 kr .

...
Ett sådant litet vindkraftverk producerar ca 5.000 kwh per år. Ev. överskottsel kan användas till t.ex. en ackumulatortank eller en pool. Jag hade nog kopplat in det på min markslinga :)

Livslängden för ett sådant litet vindkraftverk är ca 20 år. Avskrivningstid 5 - 10 år.
Den som köper ett vindkraftverk i den storleken och redan har elanslutning lär tyvärr bli grymt besviken. Först så är produktionen överdriven. Man brukar säga att ett vindkraftverk levererar 20 % av installerad effekt. Då är vi nere på 4 MWh. Företaget friskriver sig också på sin egen sida med att ange 3-5 MWh. Vad ska man göra av elen? Under det ena halvåret så behövs ingen värme och den el du förbrukar är bara påslagen ett visst antal timmar per dygn. Detta tar verket ingen hänsyn till. Där försvinner säkert 25 % av produktionen. Då är vi nere på 3 MWh.

Priset är 25 kkr. Med mast, fundament, kabel och installation så är priset uppe på 40 kkr. Sedan så tillkommer underhåll, reparationer mm.

Att som ägaren av detta företag påstå att detta skulle kunna skrivas av på 5 år är lurendrejeri! Även 10 års avskrivning är omöjlig.

Man måste upp i högre effekter innan pris/kWh blir intressant, men även då är det lite lotteri om man vinner på det. Storverksägare är beroende av subventioner för att det ska gå runt och vem vågar lita på politiska beslut när det gäller decennier när inte ens 3-åriga hem-pc avtal fick vara ifred?

Här finns oxå en grej som kan va nått för framtiden förutsatt att den inte blir för dyr, Panna som "bränner" din egen el där 20% av värmeproduktionen blir el.. http://www.nyteknik.se/art/45917

Om den kommer med möjlighet för pellets o att brännare har modulerande drift så den istortsätt kan gå hela vintern, Men det vore inte fel med stora batterier som kan lagra från topparna o sprida under längre tid.. ::)

Ev acktank som alltid laddas på lite extra då man behöver t.ex spis, tvättmaskin mm o solpaneler o solfångare på sommaren.. Tyvär är det bara priset som troligen blir för högt.. :(

Va ju ett repotage i vivilla för nått år sen om en familj som eldade ved o hade eget litet vinkraftverk o va helt självförsörjande på energi.. Som säkerhet/backup fanns ett litet bensinverk men det behövdes inte användas då batterierna klarade av att lagra hushållselen för 3 veckor...

2an skrev:
Här finns oxå en grej som kan va nått för framtiden förutsatt att den inte blir för dyr, Panna som "bränner" din egen el där 20% av värmeproduktionen blir el..
...
Glömde du länken?

Problemet med batterier är att de är dyra och har kort livslängd.

Betong skrev:
Glömde du länken?
Jepp :-[

Nu är det fixat :P

_Inger_ skrev:
Det där kan man ju lätt kolla upp... Det är ju bara att göra några studiebesök hos några av innehavarna av dylika små vindmöllor.
Ja, det vore ju bra konsumentupplysning.

Energitillskottet är ju relativt litet, det drunknar nästan i årsvariationerna för förbrukningen, så det behövs någon form av mätutrustning för att kunna visa hur mycket nyttig energi verket gett. Men om någon kan visa att de avskrivet verket på 5 år så får jag väl lova att äta upp mitt tangentbord.

_Inger_ skrev:
Regeringen kan ju subventionera sådana "småhussnurror". DÅ lär vi spara el här i Sverige :) och elmonopolet kan då fara åt pipsvängen!!!
Den totala energikonsumtionen i Sverige ligger på ca 400 TWh per år.

En sån där vindsnurra ger kanske 3000 kWh/år. Det betyder att om samtliga 2 miljoner svenska villahushåll (vilket inte är realistiskt, då många inte har bra vindförhållanden eller plats) skulle ha en snurra, vilket skulle förfula Sverige en hel del, så skulle ca 1,5% av den totala energikonsumtionen vara löst.

Visst är alla tillskott bra och visst ska det satsas på vindkraft, men jag säger detta för att vi ska behålla lite perspektiv på frågan.

_Inger_ skrev:
;D Utmana mig inte! Ett sådant uttalande kan få mig att börja med research på momangen!  ;D
Jag kan nog bli rik på att sälja de bilderna - när du tuggar upp ditt tangentbord  ;)

Allvarligt talat så vore det väl bättre om varje hushåll hade sina egna små snurror. Detta förutsatt att de inte är alltför iögonfallande eller att de väsnas...
Hellre det än alla dessa "mastodontsnurror" som nu växer upp i landskapen... JAG tycker att de är skitfula!
...
På tal om paraboler... Tänk så STOOORA och FUUULA de var i tidernas begynnelse. Numera är de så små att de knappt syns!
...
Jag tror att jag inom 5 år har en liten vindsnurra sittandes på husets andra gavel! (där TV-antennen ny svagt kan anas).

Jag känner mig lugn. Ketchupen står säkert i kylskåpet. 8-)

Snurrorna ligger redan nära max i verkningsgrad så vill man ha en mindre så får man välja flera istället. Fast priserna borde kunna krympas.

_Inger_ skrev:
För mig t.ex. skulle en snurra som ger 4.000kwh/år stå för 1/3 av min årsförbrukning :) 33 % är ju definitivt mer än dina 1,5% ;)
För oss är det över 100% om det ger 4000 kWh/år men då vill det till att det blåser jämt över året med toppar på em/kvällen då tvättmaskin, spis mm körs.. :P

Förbrukar bara 3300-3500 kWh/år.. 8-)

Pannan jag länkade till skulle kunna täcka en stor del av elförbrukningen om den kördes mot en acktank som är av tillräckligt stor volym.. Då kunde pannan gå på max några timmar kväll/morgon dom tider man vet att man måste ha mycket el.. ::)
Om den pannan bara kommer att gå köras mot pellets så kunde man köra med t.ex 15-20 kW effekt dom tider man vet att det behövs mycket el o då får man ut 3-4 kW el, Resten av dygnet låg/ingen förbränning/produktion.. ::)

_Inger_ skrev:
Jag tror att jag inom 5 år har en liten vindsnurra sittandes på husets andra gavel! (där TV-antennen ny svagt kan anas).
Kanske blir en tornado istället för en snurra Inger.. ;)

http://www.vk.se/Article.jsp?article=97213

Detta vindkraftverk går nu in i slut testen

2an skrev:

[länk]

Jag har ingen aning ifall idén är bra, men jag måste bara kommentera det stora skämtet de bjuder på i artikeln:

"Att idén till det revolutionerande vindkraftverket inte är något blindskott bekräftas av att den sedan december 2005 är patenterad..."

Snacka om komedi. Tänk om >1% av de patenterade idéerna vore annat än blindskott.

2an skrev:

[länk]

Nu får jag passa mig, får väl snart Ingers kvast i skallen. ;)

Men jag delar Ksunds skepsis. Och jag tänker KEDJEBREV när jag läser deras hemsida som jag hittade. http://www.visionideas.se/

Trots ett hav av fina tekniska termer och floskler så inte ett ord om det som är intressant, verkningsgrad och uppskattad effekt/krona. Man säger att man försökt kringå Betz lag som säger att verkningsgraden inte kan bli mer än 59 % men samtidigt förordar man markplacering vilket försämrar utbytet betydligt mer än om man så hade 100 % i verkningsgrad.

Först så trodde jag att han återuppfunnit en savoniusrotor, två halva oljefat ihopsvetsade så de bildar en skovel, värdelös verkningsgrad men billig. Men den aktiva arean ska istället vara de kanaler i fundamentet. Nästan så jag undrar om den klarar att snurra överhuvudtaget.

När de sedan börjar prata om att luften värms upp och skapar termik i tornet som suger igenom luften och den uppvärmda luften ger en kraftigare luftström så är inte evighetsmaskinen långt borta.

Men den som tror på idéen är tydligen välkommen att satsa 0,5 Mkr och bli "Medlem" ;D. Den som funderar på det kan ju först fundera över varför de inte redan valt att starta aktiebolag och sköta finansiering på det sättet...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.