Hur vet jag om det är lönt att byta termostater till mina värmeradiatorer? Eller, hur vet jag om dom är dåliga?

Har du några problem med dem? Hur menar du, lönt?

Tack för snabbt svar...

Problemet är att jag tycker att det är stor skillnad (5-10 grader) i temperatur före och efter termostaten. Termostaterna är motionerade och sprinten går fritt...

Termostaterna är sedan huset byggdes -68

Så min fråga är om detta är ett tecken på att termostaten är kass?

Eller är det generellt sett alltid lönt/bra att byta termostater när dom är så gamla?

Om radiatorerna fungerar och är lagom varma så kan jag inte se att det finns något behov av att byta dem. Att det är kallare efter termostaten är ju ett tecken på att den jobbar och stryper flödet. Men det är i och för sig gamla termostater..

Problemet är ju att radiatorns temperatur aldrig kommer upp i rätt temp.

Oavsett hur hög temp jag skickar ut från pannan så håller radiatorerna 5-10 grader lägre...

Ja, men vad är rätt temperatur då? Vill du att radiatorerna ska ha samma temperatur som vattnet från pannan, och styra allt med shunten?

Ja exakt. Jag har även provat att ta loss termostaten så att sprinten är helt fri, men detta hjälper inte heller....

Då låter det ju som att de inte fungerar som de ska. Men du skulle ju i teorin kunna skippa termostater, om bara systemet är hyfsat välbalanserat. Alltså att det värmer ungefär lika mycket i alla rum.

Javisst, men problemet kvarstår ju.

Även om jag plockar bort termostaterna så är ju fortfarande differensen 5-10 grader.

Du får ursäkta, men jag är inte riktigt haj på sånt här...

...Om sprinten är helt ute, finns det då något annat som kan hänga upp sig eller på något sätt strypa flödet?

Om du plockar bort termostaterna så finns det ju inget annat som stryper, och då blir det ju ingen temperaturskillnad. Eller hur menar du?

Jag menar om jag plockar bort termostaten, då sitter ju sprinten kvar på röret till radiatorn.

Om då sprinten är fullt ute, kan något annat innanför sprinten strypa flödet då?

Staffans2000
Jajamensans. Drag bort känselkroppen så hittar du eventuellt en strypning på själva ventilen eller så är inte returen helt utskruvad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.