9 795 läst ·
6 svar
10k läst
6 svar
Dött vatten mm
Man kan i olika trådar här på forumet läsa om problem med luft i vattnet och hur man kan åtgärda detta.
En del saker har jag själv haft problem med och fundringar kring.
Läste lite på Stjern Radiatorers hemsida och hittade lite info som motsäger en del som har diskuterats på detta forum.
Har läst i nån tråd att det är bra om vattnet är svart för då är det dött och syrefritt, detta stämmer inte alls om man skall tro Stjern Radiatorer.
Se Välkommen till Stjern Radiator AB - I både Slott och Koja - Produkter - Avgasutrustning Barnova - Magnetit
Vidare står det på deras hemsida att citat: "Minsta mängd olja binder syre och skapar korrosion"
Detta motsäger ju tipsen om att hälla parafinolja i öppna exp. kärl.
Nån som har nån kommentar till detta ?
En del saker har jag själv haft problem med och fundringar kring.
Läste lite på Stjern Radiatorers hemsida och hittade lite info som motsäger en del som har diskuterats på detta forum.
Har läst i nån tråd att det är bra om vattnet är svart för då är det dött och syrefritt, detta stämmer inte alls om man skall tro Stjern Radiatorer.
Se Välkommen till Stjern Radiator AB - I både Slott och Koja - Produkter - Avgasutrustning Barnova - Magnetit
Vidare står det på deras hemsida att citat: "Minsta mängd olja binder syre och skapar korrosion"
Detta motsäger ju tipsen om att hälla parafinolja i öppna exp. kärl.
Nån som har nån kommentar till detta ?
Jag har också funderat på det är ju ingen kemist men vattnets beståndsdelar är väl väte och syre....om syret är borta från vätet vad är det då?? Syrefritt vatten är väl inget vatten....? Har man då flytande väte i ledningarna
/ Anders
/ Anders
Min okvalificerade gissning är att man i "dött" vatten gör sig av med överskottssyret, d v s syre som inte finns bundet i vattenmolekylerna. Vattenmolekylerna lär ju knappast slås sönder av uppvärmning. En acktank full med vätgas blir en hyfsat fyrverkeripjäs... 
Jag förstår inte hur olja skulle kunna binda syre i vatten eftersom vatten och olja som bekant inte är lösliga i varandra. Antagligen menar de att oljan lägger som ett lock ovanpå vattnet och på så sätt hindrar det fria syret från att lämna ackvattnet.
Jag förstår inte hur olja skulle kunna binda syre i vatten eftersom vatten och olja som bekant inte är lösliga i varandra. Antagligen menar de att oljan lägger som ett lock ovanpå vattnet och på så sätt hindrar det fria syret från att lämna ackvattnet.
När man pratar om syrefritt vatten menar man att det inte finns något syre löst i vattnet. Det är inte syret som är bundet i vattenmolekylen man menar. Den bindningen slår man inte sönder så lätt. Dvs inte alls i tex ett värmesystem.Zac skrev:
man ska värma upp/koka vatten för att bli av med alla gaser och bland annat syre som är upplöst i kall vatten. Vatten avgasas vid uppvärmning och sen om vattensystem håller lufttätt är vatten dött.
Även om systemmet är vattentätt behöver den inte vara lufttätt och litet luft kan smyga in under sommarstopp och avluftas när man eldar igen. Det brukar vanligtvis bli små mängder luft så rören rostar inte våldsamt snabbt.
Stelnad parafin brukar ligga som en lock på vattenytan i en öppen expansionskärl och hindra luften att lösas i den kala vatten vatten. Parafin smälter inte i kall vatten och vid tillfällen när vatten är varm så flytter den fortfarande på ytan
.
Det pratas om parafin i detta samanhang, parafinoljan har jag inte hört om.
gaia
Även om systemmet är vattentätt behöver den inte vara lufttätt och litet luft kan smyga in under sommarstopp och avluftas när man eldar igen. Det brukar vanligtvis bli små mängder luft så rören rostar inte våldsamt snabbt.
Stelnad parafin brukar ligga som en lock på vattenytan i en öppen expansionskärl och hindra luften att lösas i den kala vatten vatten. Parafin smälter inte i kall vatten och vid tillfällen när vatten är varm så flytter den fortfarande på ytan
Det pratas om parafin i detta samanhang, parafinoljan har jag inte hört om.
gaia
Jag skulle kanske förtydliga att jag har inte hört tidigare än just här om att man ska använda parafinoljan i exkärl. Hade för mej att det var parafin som har fast form vid rumstemp som man använde i exkärl.vedeldaren skrev:
Med parafinoljan i vätskeform skulle man ju olja in träbänkar och dylikt
Nu blev jag osäker...
gaia
Klicka här för att svara