7 997 läst ·
3 svar
8k läst
3 svar
Hur stor gles för golvvärme plåtar?
Ska börja skruva 28x95 mm gles till helgen. (LK's golvvärme 16mm slang)
Har hört lite olika om avståndet för golvvärme plåtarna..
LK rekommenderar 30mm?!?
Snickare som inte gör annat än lägger golvärme säger 22,5 mm blir bra, ta en 1" bräda som mall, det blir bra, Ok..
Det jag är lite rädd för att det ska bli gnek mellan plåt och glesen om det är för tight..
Samtidigt vill man att plåtarna ska klämma lite också
Hur har ni gjort??
/ Josse
Har hört lite olika om avståndet för golvvärme plåtarna..
LK rekommenderar 30mm?!?
Snickare som inte gör annat än lägger golvärme säger 22,5 mm blir bra, ta en 1" bräda som mall, det blir bra, Ok..
Det jag är lite rädd för att det ska bli gnek mellan plåt och glesen om det är för tight..
Samtidigt vill man att plåtarna ska klämma lite också
Hur har ni gjort??
/ Josse
Så tight det bara går!
Hade 20mm slang och sågade till en passbit på ~22 mm, i med plåt och stampa ner slangen bara

Index of /images/byggahus/vvs/golvvarme_gles
Hade 20mm slang och sågade till en passbit på ~22 mm, i med plåt och stampa ner slangen bara

Index of /images/byggahus/vvs/golvvarme_gles
Jag ser inget direkt skäl till att det skall vara någon tight passning på detta. Har själv i alla golv lagt med ett avstånd som varit enkelt att lägga, oftast 30mm mellan alla glesbitar, på delar av ytan har jag anpassat avståndet för att få bättre passning mot väggen utan att behöva längskapa gles och plåtar.
Plåtarna (Wirsbo) kniper om rören utan att man pressar ner dom mellan glesen.
Ta ett avstånd så att det är enkelt att lägga, allt annat är sekundärt.
EDIT: ...och anledningen till att jag valde just 30mm är att med 120mm bred gles så ger 30mm mellan planken rätt cc avstånd på rören....
Plåtarna (Wirsbo) kniper om rören utan att man pressar ner dom mellan glesen.
Ta ett avstånd så att det är enkelt att lägga, allt annat är sekundärt.
EDIT: ...och anledningen till att jag valde just 30mm är att med 120mm bred gles så ger 30mm mellan planken rätt cc avstånd på rören....
Klicka här för att svara