Jag bor i en två plans villa med källare, jag har i dag en luftvärmepump som sitter på entre planet och sprider sprider värmen hyfsat bra. Dock så upplever jag att värmen inte riktigt når upp till övervåningen och ner i källaren kommer naturligtvis ingen vamrluft alls ner.
Så till min fråga finns det någon med liknande uppvärmning källa som lyckats lösa värme spridningen mellan olika rum och våningar både uppåt och neråt på ett bra sätt?

Kan tilläga att jag har en braskamin på samma plan som luftvärme pumpen, den ventilation som finns i huset i dag är fönster ventiler och mekanisk frånluftventilation där ventlierna sitter i våturymen tvättstuga och kök.

Grunden för värmespridning är att ordna cirkulationsmöjlighet,från värmekällan,och tillbaka igen.Från sista rummet i cirkulationen till värmekällan ska man ha en värmeförflyttare (fläkt).Normalt,om man har ett plan,så har man ventiler mellan rummen.Du som har två våningar har väl ett trapphus uppåt.Då måste du alltså för att få cirkulation göra ett hål i golvet på övervåningen,ner till det rum som värmepumpens innerdel finns,och ha en värmeförflyttare i det hålet.Det finns värmeförflyttare att köpa på många byggvaruhus som K-rauta t.ex.

Då måste du alltså för att få cirkulation göra ett hål i golvet på övervåningen,ner till det rum som värmepumpens innerdel finns,och ha en värmeförflyttare i det hålet.
har ungefär den typ av hus och du menar då att den värmeflyttaren skall sitta mellan planen och blåsa NER mot innerdelen?

Så att den då suger luften från övre planet och ner i innerdelen, för att sedan blåsas ur innerdelen och pga suget från ovanvåningen "åka upp" ?

Det låter rimligt. (Detta ökar verkningsgraden i pumpen samt påskyndar avfrostning då värmeflyttaren blåser värme på innerdelen då denna fläkt stannat)

Jag justerade min frånluftsfläkt och min tilluft så att den tar in luften nere och suger ut luften uppe, på detta vis fick jag varmare uppe. Fast det kostar ju på att ha ventilation men det är ju nödvändigt....

Men, att göra så, att man sätter fart på cirkulationen vore ju bäst.

ang sätta en förflyttare som blåser ner från allrumet/överhallen till vardagsrummet där pumpen sitter.
På detta sätt borde ju varmluften från pumpen sugas uppför trappan....
men hur gör man det på ett bra sätt......
rakte genom golvet??
dra rör i innerväggen??
hur löser man det så det inte blir lyhört???

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.