4 907 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Hur ställer jag in rätt temperatur i huset
Hej
I november köpte jag och min sambo vår "drömkåk" och har börjat renovera.
I början av december byttes den gammla oljebrännaren ut mot en ny pelletsbrännare. Problemet vi har är att iaf jag tycker det går åt mycket pellets (4 pallar sen början av dec till nu), svårt å få upp temperaturen i huset över 19 grader (varmvattnet e varmt som satan). Hur gör man för att ställa in värmen så det dels håller sin temperatur, dels ur ekonomisk synpunkt.
Systemet består av:
Panna: Duplomat D25p 1968
P-brännare: Janfire Flex-A
Cirkpump: Grundfos Ups 25-40
Det jag kan reglera är pelletsbrännaren (ska räcka med läge 1 enl installatören= 9 kw), på pannan är där nån ratt man kan vrida på (dubbelshuntventil), har en temperaturgrej i vardagsrummet som man kan ställa på olika temperaturen men den har fått en hel del stryk (farit i golvet ca 20 gånger) när vi renoverade köket - står honeywell på den och är kopplad till cirkpumpen. På cirkpumpen är där en brytare, vad gör den för skillnad (har 2 lägen).
En hel del frågor inbakat men jag hoppas ni kan hjälpa mig bringa klarhet i hur det fungerar då det känns mest som om jag går å vrider lite hit å lite dit på "rattarna".
Kan man byta ut den där honeywellgrejen? vad hittar man sånt/kostnad?
Mvh Thomas med värmeproblem
Tilläggas: hus 144 kvm, byggt 1948, betongvalv, tegel.
I november köpte jag och min sambo vår "drömkåk" och har börjat renovera.
I början av december byttes den gammla oljebrännaren ut mot en ny pelletsbrännare. Problemet vi har är att iaf jag tycker det går åt mycket pellets (4 pallar sen början av dec till nu), svårt å få upp temperaturen i huset över 19 grader (varmvattnet e varmt som satan). Hur gör man för att ställa in värmen så det dels håller sin temperatur, dels ur ekonomisk synpunkt.
Systemet består av:
Panna: Duplomat D25p 1968
P-brännare: Janfire Flex-A
Cirkpump: Grundfos Ups 25-40
Det jag kan reglera är pelletsbrännaren (ska räcka med läge 1 enl installatören= 9 kw), på pannan är där nån ratt man kan vrida på (dubbelshuntventil), har en temperaturgrej i vardagsrummet som man kan ställa på olika temperaturen men den har fått en hel del stryk (farit i golvet ca 20 gånger) när vi renoverade köket - står honeywell på den och är kopplad till cirkpumpen. På cirkpumpen är där en brytare, vad gör den för skillnad (har 2 lägen).
En hel del frågor inbakat men jag hoppas ni kan hjälpa mig bringa klarhet i hur det fungerar då det känns mest som om jag går å vrider lite hit å lite dit på "rattarna".
Kan man byta ut den där honeywellgrejen? vad hittar man sånt/kostnad?
Mvh Thomas med värmeproblem
Tilläggas: hus 144 kvm, byggt 1948, betongvalv, tegel.
Kan ju vara dålig verkningsgrad i pannan.
Testa med att sätta in en baffel plåt.
En plåt som sitter framför brännaren inne i pannan så att värmen sprider sig bättre. Vad har du för temp i pannan och på utgående vatten?
Testa med att sätta in en baffel plåt.
En plåt som sitter framför brännaren inne i pannan så att värmen sprider sig bättre. Vad har du för temp i pannan och på utgående vatten?
de mätte verkningsgraden på pannan när de installerade pelletsbrännare och utan att spriga ner i källaren å titta i papprena vad det va för värde vill jag minnas 86%.
Utgående vatten ingen aning, tempmätaren kass (rör sig inte). pann temp? termostaten slår ifrån vid 75 grader nånstans.
Utgående vatten ingen aning, tempmätaren kass (rör sig inte). pann temp? termostaten slår ifrån vid 75 grader nånstans.
Den grejen som sitter uppe i huset styr väl Cirkulationspumpen, med hjälp av en termostat, höjer du den så går pumpen även om det är varmare än 19grader uppe, Lägena på pumpen är hastighet. Testa att höja schunten och höja termostaten uppe i huuset!
Var skaffar man en ny sån grej som styr cirkulationspumpen? då min typ har gått sönder rent estetiskt, antar att funktionen är där men vet ej, känns som om cirkpumpen går hela tiden tycker jag. borde ju vara så att så länge värmen i huset understiger inställt värde på "grejen" så går cirk pumpen å när rätt värde är uppnåt stannar alt nån form av driftläge, tänker jag rätt eller fel? på detta sättet borde ju pannans vatten kylas ner mindre och lägre driftskostnader?
hej.
sitter det en liten låda jämte cirk.pumpen som tråden från honeywell termostaten går till? är det en låda jämte så styr termostaten hastigheten på cirk.pumpen. Brukar iallafall vara så i äldre anläggnigar. Testa att montera en ugnstermostat på stigaren för att se tempen där och sedan att vrida på termostaten. Tempen borde öka när du vridit på den. Det bästa vore att montera en shuntautomatik på shunten och ersätta den gamla termostaten med en ny som följer med shunt automatiken, tråden finns ju där redan så det är bara att byta.
/jonas
sitter det en liten låda jämte cirk.pumpen som tråden från honeywell termostaten går till? är det en låda jämte så styr termostaten hastigheten på cirk.pumpen. Brukar iallafall vara så i äldre anläggnigar. Testa att montera en ugnstermostat på stigaren för att se tempen där och sedan att vrida på termostaten. Tempen borde öka när du vridit på den. Det bästa vore att montera en shuntautomatik på shunten och ersätta den gamla termostaten med en ny som följer med shunt automatiken, tråden finns ju där redan så det är bara att byta.
/jonas
Verktygstokig
· Tumba
· 46 inlägg
Vet inte riktigt om jag förstod det hela rätt?? Men det känns konstigt om man skulle starta och stoppa pumpen via en rumstermostat... Pumpen bör gå hela tiden vinter tid och vara avställd på sommaren förutsatt att man motionerar den typ en gång i veckan så den inte fastnar. Vad har du för inställning på shuntventilen och får du justera den manuellt?? Dubbelventil?? Höj pumpen till läge 2 och öppna shuntventilen fullt. Känn sedan på rören om utgående vatten blir varmare, returen bör också bli varmare efter en stund... Tipset är att ta vanliga digitala termometrar och sätta fast på röret och sen dra en bit isolering runt det hela... Enkelt och funktionellt.. Lycka till
Klicka här för att svara