Hej!

Ska bygga en liten 1½-plans villa (130 kvm) på platta på mark. Kommer att ha vattenburen golvvärme i plattan och vattenradiatorer på övervåningen (eller - någon som har några andra förslag??).

Till detta tänkte vi då koppla en frånluftsvärmepanna. Vi tänkte oss också en braskamin.

När jag läser om ex Nibe-pannorna så ligger de ju på runt 35000 kr plus installation. För installationen har jag sett pris på ca 15 000 har jag för mig. Vad ingår då i installationen?

Jag skulle väldigt gärna vilja veta vad hela vårt värmepaket kommer att kosta. Vet inte exakt vad vi behöver men..

Frånluftsvärmepump
Rör från golv till panna och från panna till golvvärme/radiatorer
Rör för varmvatten till badrumx2 och kök
Shunt till övervåningen?
Ventilationssystem (ytterventiler, takventiler, ventilationsrör?)

Jag känner mig verkligen helt lost. Kan någon hjälpa mig att få reda i detta?

Hej från
Rebecka

Frånluftsvärmepump ca 35.000-65.000:- samt installation på ca 10.000:-
Golvvärmesystemet med fördelare och ledningar till och från panna, be om offert från leverantör
Rör till badrum mm brukar man ta med i VVS entreprenaden och även då brukar man ta med golvvärmen och vattenradiatorer.
Om du ska ha vattenradiatorer på övervåning så måste du ha shunt. De flesta väljer att sätta elradiatorer elt elektrisk golvvärme på övervåningen. Detta eftersom övervåningen endats behöver värme under den kallaste perioden och då används säkerligen redan elpatronen i frlvp så det varmvatten du behöver på övervåning är i praktiken ren elvärme.
Ventialtionen brukar man göra som en egen del (entreprenad). Där behöver du frånluftskanaler från alla "smutsiga" rum och friskluftsventiler i väggarna alternativt fönster. Sedan en avluft från värmepumpen ut på taket samt en till spisfläkten i köket.

Jag vet inte riktigt hur du tänkt bygga men ett tips är kanske att du väljer en totalentreprenad så du inte behöver hålla reda på alla detaljer som ska göras.

Ska du göra en delad entreprenad så behöver du mycket kunskaper om husbyggnation och vilka som ska göra vad och sedan hålla i alltihopa.

För oss kostade det så här 1-plans 130 m2:
Nibe 360 samt installation 41000:-
Frånluftsventilation ca 10.000:- gjorde allt arbete själva, friskluftsventiler ingick i stommonteringen
Golvvärmesystemet ingick i grundentreprenaden, vi la den själva dock. Har ingen spec vad denna kostade men gissar ca 25-30.000:-. I grunden ingick också avlopp och rördragningar under plattan.

Sedan tillkommer rörmokarens arbete med inkopplingar av rören samt utvändiga dragningar på toaletter mm.
Detta gick lös på ca 15.000:-

Då kanske du får en uppfattning, men observera att dessa priser är relativt låga.

Suveränt! Tack för bra svar!

Jag har räknat på en lite högre summa än detta i min kalkyl och då borde det ju gå ihop sig.

Tackar och bockar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.