C
CarMan: satsar du på ett golvvärme system som pulserar ut strömen så blr el slingorna inte så varma. men kör du dom billiga on/off systemen så bräner det på rätt bra
1 svar · 2,4k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/44115-golvvaerme-oever-eller-under-spanskivorna.html http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/44156-vattenburen-golvvaerme.html Index of /images/byggahus/vvs/golvvarme_gles
7 svar · 2,8k läst
te96usn
te96usn: Nu har jag bestämt mig och att inte använda slangen men då fick jag följande funderingar! http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/67921-golvvaermeslang-till-pusch-12-a.html
8 svar · 3,9k läst
·
J
Johan_B: Hej! Är nyfiken på grundvattenvärme, någon som kört ett sådant system ett tag och kan komma med lite bra och dåliga erfarenheter? Vad krävs för vattenflöde i "brunnen" för att det skall fungera? Övriga erfarenheter/jämförelser med t.ex. ytjordvärme eller luft-vatten mottages tacksamt! MVH Johan
0 svar · 1,7k läst
C
CarMan: beror ju helt på dig själv. om du tyvker det är OK att släpa in ved varje dag till det rum där kaminen står så kan det ju vara ett bra alternativ. i annat fall kan man ju köpa en ved panna, då en sån ofta står på en plats som inte störs så mycke av allt skräp som blir när man släpar ved.
1 svar · 1,0k läst
X
Xiter: Fjärrvärmeväxlaren måste vara den absolut enklaste värmekällan att kasta ut/byta mot annat. Jag fick hålla på en hel dag att skära upp och konka ut min gamla vedpanna när den var slut. Fjärrvärmeväxlaren kan jag skruva ner från väggen och bära ut själv.
12 svar · 3,7k läst
G
Gladestone: Jag har inget svar, men det låter även om min panna (oljepanna med elpatron). Kan dock inte lokalisera ljudet men det låter som när man tvättar ett par gympadojor i tvättmaskinen, ett lätt "dunsande" ljud. Någon som vet vad det kan bero på (och vad man ska göra åt det)? Mvh/ Gladestone
6 svar · 4,0k läst
Swetrot
Swetrot: Börja med att försöka ta reda på hur mycket energi som huset förbrukar idag i form av olja. Det är där vi måste börja tankebanorna. Är det fem kubikmeter, eller åtta? Kanske 12? (Hugaligen). Testtrycka rören tror jag inte behövs, se till att ta dit en duktig yrkesman för att besiktiga rören och kunna komma med en kvalificerad bedömning. Själv är jag mycket inne på flexibilitet
2 svar · 2,4k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Du behöver 2 st varmvattenslingor. Dom bereder tappvarmvatten. Sen ska du ha en eller 2 st solslingor. Där tar du in värmen från solpanelerna.
4 svar · 2,3k läst
O
olle_c: Förlåt om jag låter grinig nu, men det e alltid massa folk som fragar vad saker o ting kostar.. Jag hjälper gärna till men ni måste kunna leta själva först. Läs på tex wirsbos hemsida om hur man ska göra, sen in på rinkabyror.se o kolla kostnader. Man kan inte alltid få allt serverat på ett silverfat. :Janinge jag ber om ursäkt att du fick det här bistra svaret på din tråd!!
3 svar · 3,5k läst
B
bimbosorken: glykol har en smörjande effekt med och rostskyddande om man skulle ha metal någonstans
5 svar · 7,3k läst
S
synpunkter: En nackdel med din fundering är att du för överskådlig framtid endast kan värma ditt badrum med (dyr) el. Om Du behåller radiatorn eller lägger vattenburen golvvärme så får du flexibilitet.
2 svar · 2,0k läst
gadeberg
gadeberg: ELPAN - WANPAN Nåt i den stilen? Det har nog pratas om detta i någon tidigare tråd
1 svar · 3,6k läst
F
Florida: Jag funderar själv på att använda 30mm skiva (på mellanbjälklag i betong med uppvärmd källare under) så det hade varit kanon om man kunde få ta del av hur ni gjorde och hur det funkar när ni kommer så långt Är det Wirsbo´s system ni lägger ? i vilken typ av rum ?
3 svar · 2,5k läst
MathiasS
MathiasS: Jag gissar att man vill lägga 16mm rör på cc200mm och då antar jag att glespanel 22x95 blir bra. Med 20mm rör använder man lämpligen 22x120 med 30mm mellan varje panelbräda (ger cc300mm för rören).
3 svar · 3,7k läst
Z
Zeta77: Ja, jag blandade nog ihop det med el och VVS där... Menade iaf VVS-killen, om den personen måste ha behörighet. Då antar jag att man kan anlita vem som helst. bara den personen utför arbetet fackmässigt?
2 svar · 1,7k läst
eric_empire
eric_empire: [citat] Nej dolda skarvar är inte lillåtet... Du köper helt enkelt ett kopplingsskåp med skvaller rör och bygger in i väggen. Då är det enda du kommer se är den vita plåtluckan i väggen (i kopplingsskåpet kan du sen gömma andra kopplingar). Nackdelen är ju att termostaten (om den är automatisk) kommer mäta tempen i skåpet... Hälst ska den väl sitta öppet.
3 svar · 1,7k läst
K
Karl_Malmqvist: Mura luftkanaler i spisen, under-bakom-över eldstaden. Värmen fixar draget utan fläkt. Precis som en kasett minskar detta kråkvärmen, men värmen går fortfarande inte till golvet.
5 svar · 4,8k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Lurad och lurad... Här är det nog fler som blivit lurade i så fall. Dels ni av hantverkaren, dels ni själva som vill ha ett svartjobb och inte avtalat pris innan, dels vi andra som via ökad(eller snarare, inte minskad) skatt får vara med o subventionera ditt svartjobb. Nog om detta med det tvivelaktiga att anlita svart arbetskraft.... 20 timmar låter väldigt mycket. Vad är det för
2 svar · 1,4k läst
K
knyttet: Låter ju bekvämt och bra om det är en person / firma som tar hela arbetet. Känner mig inte särskilt sugen på att göra det själv, har sett en del bilder här inne på forumet och det ser inte lockande ut alls. Fördelen är i och för sig att priset blir betydligt lägre men......
2 svar · 2,9k läst
M
mathiasostberg77: Ytan är ca 20 m2 + en liten slinga in i bastun. Jag ska endast använda golvvärmen som komfortvärme då jag har befintliga radiatorer som går på fjärrvärme. Som jag ser det verkar det största problemet vara hur man vet var fukten tar vägen.
2 svar · 3,8k läst
M
msFalke: Seger! Jag la till argumentet att en golvvärmematta bygger för mycket i höjd så att toadörren inte går att öppna. *hehe*
6 svar · 2,8k läst
kungkokos
kungkokos: Allt beror på hur stort värmebehovet i huset är. Även om man isolerar mycket kan man ju ändå ha stora förluster av värme, t.ex. via jättestora fönster. Be om en specifik beräkning av tillverkaren. Ju mindre engergi huset behöver, desto mindre finns det att spara. Det hela är rätt enkel matematik. Jag håller också med om att bergvärme är overkill i nya hus (så länge man inte
5 svar · 865 läst
Ö
öland: skulle funka i ena rummet men i det andra är på en platta och takhöjden är 2,28 vill inte bygga upp mer för isolering, golvvärme och golv.
4 svar · 2,6k läst
C
CarMan: [citat] System där man har vätska i köldkretsen har aldrig gett några problem vid rätt diminsionering. (varken förr eller nu) därimot så kan man med direkt förångar system få kärlskott i gräsmattan. jag har aldrig hört talas om att snö eller dyrligt ligger kvar längre på något system över huvud taget
16 svar · 3,4k läst
rickard
rickard: hej undrar om det är någon som bara har lagt en värme reflekterande skiva som används vid montage av golvvärme utan själva värme slingan om det gör mycket skillnad de är 6 mm tjocka bara men skulle isolera som 10cm tegel. skulle hälst vilja "slippa" lägga golvvärme för jag är rädd att det försvinner lite för mycket värme ner i min platta.
0 svar · 2,2k läst
P
Pelle-p: skillnade var för oss ca. 42 000 kronor, då har jag räknat bort golvvärme och lagt till ett antal radiatiorer istället
5 svar · 2,7k läst
C
CarMan: vist funkar det, men det är svårt att avgöra energi förbrukningen. i en källare brukar plattan inte vara så svår att ta bort o gjuta en ny (med 300mm issolering under)
1 svar · 1,1k läst
prototypen
prototypen: Jo jag har gjort det själv för inte så länge sedan fast i en vägg. Prototypen
8 svar · 1,9k läst
P
puu: [citat] Det måste väl inte både ha brandklassad isolering och 5 cm till bränbart. Det ena räcker väl.
9 svar · 10,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.