2 192 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Golvvärmeproblem
Jag har ett vattenburet radiatorsystem men även några rum med golvvärme. Bland annat så har jag gjutit nytt golv i källaren där jag då lagt in golvvärme. Probelmet är att så fort jag kopplar på de slingor som ligger i källargolvet (3x80 m ungefär) så sjunker temperaturen i golvvärmesystemet (Wirsbo 20) med cirka 8 grader. Jag har fått för mig att det beror på att shunten släpper in för mycket returvatten till tilloppet vilket då gör att temepraturen sjunker.
Aktuella siffror skulle kunna vara:
Framledningstemp från värmepump 40 grader
Retur från radiatorerna 34 grader
Temp i golvvärmeshunten 30 grader
Jag kan fixa och dona lite med olika hastigheter på cirkpumparna (på både primär och sekundärkretsen (som ju är golvvärme)) men detta gör ingen större skillnad.
Min röris föreslår att vi sätter in en STAD ventil på tilloppet till radiatorerna för att strypa flödet till radiatorerna. Detta låter väl bra - enda problemet är väl att jag kommer att frysa häcken av mig eftersom de radiatorer vi har knappt räcker till i dagsläget.
Någon som har några goda ideér? Själv skulle jag vilja koppla mig förbi shunten på golvvärmecentralen men vet inte riktigt...
Aktuella siffror skulle kunna vara:
Framledningstemp från värmepump 40 grader
Retur från radiatorerna 34 grader
Temp i golvvärmeshunten 30 grader
Jag kan fixa och dona lite med olika hastigheter på cirkpumparna (på både primär och sekundärkretsen (som ju är golvvärme)) men detta gör ingen större skillnad.
Min röris föreslår att vi sätter in en STAD ventil på tilloppet till radiatorerna för att strypa flödet till radiatorerna. Detta låter väl bra - enda problemet är väl att jag kommer att frysa häcken av mig eftersom de radiatorer vi har knappt räcker till i dagsläget.
Någon som har några goda ideér? Själv skulle jag vilja koppla mig förbi shunten på golvvärmecentralen men vet inte riktigt...
Men alltså .. om jag fatta dig rätt ..
När du släpper på vatten till källargolvet så kallnar golvvämren i övrig huset ?
Men alltså .. det lär ta tid innan tempen har blivit stabil när du kopplar in källar delen då den är redigt kall.
Hur länge har du testat o köra ..
Varför inte testa minst 5 dagar o se om det blir nån skillnad..
Trimma in allt tar tid ju .. går inte på en pisserast
När du släpper på vatten till källargolvet så kallnar golvvämren i övrig huset ?
Men alltså .. det lär ta tid innan tempen har blivit stabil när du kopplar in källar delen då den är redigt kall.
Hur länge har du testat o köra ..
Varför inte testa minst 5 dagar o se om det blir nån skillnad..
Trimma in allt tar tid ju .. går inte på en pisserast
Du har fattat helt rätt. Det blir förvisso inte svinkallt på de övriga golven men tempen i framledningen i dessa slingorna blir ju klart lägre.
Tyvärr så håller inte idén med att vänta och se. Jag har haft igång det hela nu i några veckor (cirka 5v).
Jag provade just med att strypa slingorna till betonggolvet lite på returskruven och vem vet det kanske hjälper. Min nya teori är att det kanske blir för lite motstånd (kallas väl tryckfall) när jag släpper på "betongslingorna" vilket kanske gör att golvvärmecentralen inte får något vatten från radiatorsystemet. Detta skulle ju innebära att golvvärmeanläggningen shuntar in mer returvatten som bara går runt och runt. Provade okså att skruva upp pumpen på radiatorsystemet till läge tre (av tre möjliga). Detta borde väl göra att det blir högre tryck så att det "trycker in" vatten i golvvärmecentralen.
Har ingen susning om det funkar men nu är allt tillåtet att prova...
Så - fler synpunkter och ideér mottages tacksamt.
Tyvärr så håller inte idén med att vänta och se. Jag har haft igång det hela nu i några veckor (cirka 5v).
Jag provade just med att strypa slingorna till betonggolvet lite på returskruven och vem vet det kanske hjälper. Min nya teori är att det kanske blir för lite motstånd (kallas väl tryckfall) när jag släpper på "betongslingorna" vilket kanske gör att golvvärmecentralen inte får något vatten från radiatorsystemet. Detta skulle ju innebära att golvvärmeanläggningen shuntar in mer returvatten som bara går runt och runt. Provade okså att skruva upp pumpen på radiatorsystemet till läge tre (av tre möjliga). Detta borde väl göra att det blir högre tryck så att det "trycker in" vatten i golvvärmecentralen.
Har ingen susning om det funkar men nu är allt tillåtet att prova...
Så - fler synpunkter och ideér mottages tacksamt.
Det finns ju en blandningsventil på shunten som styr hur mycket nytt vatten (radiatorvatten) som shunten blandar med det som redan snurrar i golvvärmesystemet. Är denna maximalt öppnad?
Hastiget på vattnet och tryck har inte mycket med varandra att göra - din senaste teori tror jag därför är fruktlös.
Hastiget på vattnet och tryck har inte mycket med varandra att göra - din senaste teori tror jag därför är fruktlös.
Det finns ingen blandningsventil i shunten. Det är fullt blås mellan tillopp och retur. Det enda som styr hur mycket vatten som shuntas är vilket tryck det är i tilloppet resp i returen.
På senare versioner av Wirsbos 20:a finns det en ventil. Man förstår ju varför...
Jag fortsätter väl att laborera och tar gärna emot ideér.
På senare versioner av Wirsbos 20:a finns det en ventil. Man förstår ju varför...
Jag fortsätter väl att laborera och tar gärna emot ideér.
Har du MathiasS erfarenhet av Wirsbos 20:a med injustering av shunten? Om så - funkar den bra och är det lätt att ställa in så att den shuntar lagom mycket?
Nisses bygg skrev:
Ja det är väl en sådan jag installerat här - har dock aldrig haft några problem med denna ratt och den är bara inställd lite på en höft. Jag har bara sett till att jag får den temp jag vill ha i dom slingor jag använder (inga termostater eller styrdon används på slingorna).
När detta slutligen ställs in "på riktigt" kommer jag ringa Wirsbo och redogöra för slinglängd och förläggningsprincip för att sedan få ett injusteringsschema för shunt och returer på blocken. Därefter räknar jag med att inte fingra mer på denna.
Tråden är 2,5 år gammal, men behandlar ändå ett aktuellt ämne.
Mathias har du erfarenhet av att Wirsbo/Uponor tillhandahåller intrimmningstjänsten?
Har en Wirsbo Push 15N som servar golvvärme i källarens badrum och snart skall jag koppla in golvärme i nybyggt badrum på markplan. Har läst all dokumentation som finns på Wirsbo och jag har lite svårt att läsa mig till vilken kombination av följande som skall ställas in för att uppnå optimal effekt.
* Framledningstemperatur för golvvärme (termostat + termometer)
* Förinställning av Returventil i antal varv från stängd ventil
* Förinställning av inbyggd Reglerventil i antal varv från stängd ventil
* Golvvärmeslingornas Returventiler i antal varv från stängd ventil
* Bypassstrypningens ventil i antal varv från stängd ventil
Jag har mixtrat med lite olika inställningar och förstår principen för respektive inställning, men inte hur man skall komma fram till den optimala inställningen utan att koppla på massor av dyra difftrycksmätare som jag inte äger. Hittills har jag ställt in det mer på en höft och det har funkat skapligt, men säkert inte helt optimalt.
Om du har kommit på någon princip för injustering av dessa parametrar för Wirsbo golvvärme skulle jag vara mer än tacksam om du delgav dem.
/Henrik
Mathias har du erfarenhet av att Wirsbo/Uponor tillhandahåller intrimmningstjänsten?
Har en Wirsbo Push 15N som servar golvvärme i källarens badrum och snart skall jag koppla in golvärme i nybyggt badrum på markplan. Har läst all dokumentation som finns på Wirsbo och jag har lite svårt att läsa mig till vilken kombination av följande som skall ställas in för att uppnå optimal effekt.
* Framledningstemperatur för golvvärme (termostat + termometer)
* Förinställning av Returventil i antal varv från stängd ventil
* Förinställning av inbyggd Reglerventil i antal varv från stängd ventil
* Golvvärmeslingornas Returventiler i antal varv från stängd ventil
* Bypassstrypningens ventil i antal varv från stängd ventil
Jag har mixtrat med lite olika inställningar och förstår principen för respektive inställning, men inte hur man skall komma fram till den optimala inställningen utan att koppla på massor av dyra difftrycksmätare som jag inte äger. Hittills har jag ställt in det mer på en höft och det har funkat skapligt, men säkert inte helt optimalt.
Om du har kommit på någon princip för injustering av dessa parametrar för Wirsbo golvvärme skulle jag vara mer än tacksam om du delgav dem.
/Henrik
Kan tyvärr inte bistå i någon större utsträckning. När jag tidigare har skickat skisser till Wirsbo på planlösning/slangdragning + info om hur undergolven ser ut har jag fått tillbaka ett injusteringsschema för fördelarna. Jag kan bara anta att man fortfarande kan få den hjälpen.
Eftersom jag inte är "klar" med golvvärmen förrens nu har jag inte lagt någon större energi på detta tidigare utan har bara grovjusterat så det blivit lagom - detta har funkat så bra att jag inte brytt mig mer.
Eftersom jag inte är "klar" med golvvärmen förrens nu har jag inte lagt någon större energi på detta tidigare utan har bara grovjusterat så det blivit lagom - detta har funkat så bra att jag inte brytt mig mer.
Klicka här för att svara