869 läst ·
4 svar
869 läst
4 svar
Frostskydda golvvärmeslang ?
Har gjutit in golvvärmeslang i garaget men kommer inte att hinna få dit någon värme eller ens något värmesystem innan vintern.
Bör jag göra någon säkerhetsåtgärd innan vintern och frosten ?
Slangändarna har bara täckts med eltejp men slangändarna har varit vända neråt plattan hela tiden så det har inte kunnat regna in i slangarna.
Funderar på om det kunnat bildas kondensvatten i slangarna (eltejpen är knappast gastät) i sådan mängd att det finns risk för sönderfrysning ??
Vad säger expertisen ?
Bör jag försöka glykolfylla slangarna innan vintern och frosten kommer ?
Bör jag göra någon säkerhetsåtgärd innan vintern och frosten ?
Slangändarna har bara täckts med eltejp men slangändarna har varit vända neråt plattan hela tiden så det har inte kunnat regna in i slangarna.
Funderar på om det kunnat bildas kondensvatten i slangarna (eltejpen är knappast gastät) i sådan mängd att det finns risk för sönderfrysning ??
Vad säger expertisen ?
Bör jag försöka glykolfylla slangarna innan vintern och frosten kommer ?
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 059 inlägg
Är du väldigt orolig så gör iordning en skumplastpropp som du blåser igenom med tryckluft, är du mindre orolig, blås med tryckluft, är du bara normalorolig så är det inte någon större risk.
MEN är inte slangen provtryckt med vatten för gjutningen??
Prototypen
MEN är inte slangen provtryckt med vatten för gjutningen??
Prototypen
Nope, ingen provtryckning gjord.prototypen skrev:
Kanske var dumt att skippa det men jag hoppas på lite tur
Slangen är inte tänkt som primär värmekälla så ett ev läckage är ingen jättekatastrof för mig.
Jag tolkar era svar som att jag inte behöver oroa mig för vatten i slangarna
Medlem
· Västerbottens län
· 18 059 inlägg
Har slangarna varit tejpade hela tiden och den har varit hel så ska det inte vara något problem.
Prototypen
Prototypen
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden