Hej,

Bor i ett 2-vånings, 200 kvm stort timmerhus med vattenburet värmesystem, kopplat till en hedlerlig gammal Norrahammar kökspanna från 1950. Det hela fungerar utmärkt.

Ifjol inreddes ett nytt rum på övre plan (kall vinda tidigare), längst bort i värmesystemets slinga. Nytillverkade Lenhovda vattenburna element installerades och kopplades runt om rummet med utanpåliggande kopparrör. Rören är fästa i väggen med någon form av plasthållare som först skruvas i väggen och sen trycks rören fast i dme. Finns också en bit av hållaren som man fäster över i efterhand men de var så fula så det skippades. Det är tänkt att rören skall målas när vi hinner.

Problemet är att när vi sätter igång och eldar knäpper det som fasen i nya rummet. Det är inte luft i rören (det ljudet kan vi) utan mer som om det smäller med ojämna mellan rum. Jag har fått för mig att när rören värms upp att det kanske expanderar i någon riktining och att ljudet beror på att rören rör sig mot dessa plast fästen. Kan det vara så ? Och hur får man bort det ? Idéer som jag bollat med är fila lite i fästena så det sitter lite lösare, smeta på vaselin eller dylikt.

Tips någon ? Finns andra fästen ? Eller är det troligare något annat ljud jag drabbats av ?

vill bara påpeka en sak innan jag fortsäter du ska inte måla rören det är ett tips för det är bara mera jobb om du ska göra något mera kopla in en radiator till eller liknade.

det stämer att rören kan expandera men jag tror inte att det är rören som låter jag har aldrig varit med om att rören ska knäppa när dem siter i klamern.
Det fins en klamer som ser ut som ett u och är mindre än den klamern som sitter nu för jag förmodar att du har dubbel klamer nu

Ibland brukar det kunna bli knäppande ljud när rören expanderar, oftast beror det då på att hålen genom väggar/bjälklag är för trånga så att röret alltså inte har tillräckligt utrymme att expandera på.

Du skrev att du bodde i ett timmerhus, dom brukar kunna knäppa och smälla rätt bra vid temperatur skillnader, märker det i mitt egna hus, allra helst på vintern när solen går ner och det blir skitkallt på nätterna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.