Hej,
behöver lite feedback.
Har ett välisolerat Falu-hus anno 1984. Torpargrund. Gamla elradiatorer i alla rum och luft/luft-värmepump (ca 5 år gammal) i hallen. Mekanisk ventilation kopplad till luft/vatten-värmepump. Liten täljstenskamin.
Har bara bott där sedan feb-07, så har alltså inte hunnit uppleva en hel vinter än. Upptäckte dock då att vi blev tvungna att köra elradiatorerna varmare än vad säljarna lovat-kostar då mer än tänkt.

Har nu börjat fundera på det här med konvertera till vattenburet, dels pga nuvarande ev kostnad men också för att livslängden på luft/vatten-värmepumpen (ElektroStandard VP 250) kanske lider mot sitt slut (23 år).

Har gjort ett överslag på konverteringen, exkl ev borrning för bergvärme, och hamnar då på ca 90 kkr ( om jag gör det mesta själv). Vet ej om detta verkar rimligt, men ändå.

Vad tror ni, ska jag gå vidare med mina konverteringsplaner eller finns annat bättre alternativ.

//WSP

Det är helt klart vettigt att ha ett vattenburet värmesystem i huset!

du har nog en frånluftsvärmepump?

CarMan skrev:
Det är helt klart vettigt att ha ett vattenburet värmesystem i huset!

du har nog en frånluftsvärmepump?
Jo, jag har en frånluftsvärmepump. En AutoTerm Corus 1000A, tydligen från 1995 och inte från 1984 som jag skrivit i en annan tråd. Skulle det gå att använda den på ngt sätt?

//WSP

vist kan du andvända den, men den kommer i sin tur att andvända sin inbyggda elpatron till sörsta delen, för att klara uppvärmningen, så det är väll ingen större mening med att konvertera o sen ha el ändå.

konvertera till vattenburet är alltid bra. sedan kan man ju välja vad man känner för. elelement går ju bara på el som bekant ;)
sedan om man väljer pellets,ved,bergvärme,solfångare,vindkraftverk,vattenkraft eller vad man nu vill är ju upp till var och en och vilka förutsättningar man har där man bor

Jag går emot strömmen och tycker du skall bo in huset minst ett år och för statestik på elräkningen. Därefter ta och göra en kalkyl om en konvertering är lönsam eller om det är bättre med andra alternativ.

Linnex skrev:
Jag går emot strömmen och tycker du skall bo in huset minst ett år och för statestik på elräkningen. Därefter ta och göra en kalkyl om en konvertering är lönsam eller om det är bättre med andra alternativ.
oavsett vad som händer i famtiden har man nytta av vatenburet system!
men därimot kanske man ska bo insig innan man bestämmer hur man ska utforma systemet.

vad investeringen kostar antar jag att man defenetivt redan har en uppfattning av & att man "dragit av " det på huspriset vid inköpet !

gör inte bort dig !!!

med direkt el, kan du bara värme via el.
med vatten buret kan du välja fritt mellan flera olika värme källot, MEN om du väljer radiatorer "alla rakt rör med skydsplåt" så kan du endast välja värmekällor som ger hög tempratur !!! Tilexempel ojla, ved Fjörrvärme, men inte heller då är det optimalt.
en acktank till en vedpanna blir "tom" när tempraturen i den är lägre än vad du behövero behöver du hög temp så kan du inte tanka ur lika mycke

sen så är dom alla gånger inte så enkla att instalera som det ser ut ! hur kommeer du tilexempel för bi en dörr! (kolla i huset så har du säker en hel del dörrar som är ivägen...

CarMan skrev:
gör inte bort dig !!!

med direkt el, kan du bara värme via el.
med vatten buret kan du välja fritt mellan flera olika värme källot, MEN om du väljer radiatorer "alla rakt rör med skydsplåt" så kan du endast välja värmekällor som ger hög tempratur !!! Tilexempel ojla, ved Fjörrvärme, men inte heller då är det optimalt.
en acktank till en vedpanna blir "tom" när tempraturen i den är lägre än vad du behövero behöver du hög temp så kan du inte tanka ur lika mycke
Nädå,
tänker inte göra bort mig. Om jag gör slag i saken att konvertera så blir det ngn slags vp och "vanliga element". Har nu kollat flera alternativ såsom Comfortzone med sina fläktkonvektorer. Tror dock inte på den lösningen iom ev kallras vid fönster. Har visserligen 3-glas fönster, men ändå!
Tror att jag ska kontakta en av grannarna som jobbar med bergvärmeborrning, och sen hoppas på kompispris?? Köper sen isåfall ett gäng meter plusprisol, T-rör: 22-12-22, och presstång för klämring, och ger mig ned i krypgrunden. Köper en NIBE eler dylikt och låter en VVS-are göra VP-montaget. Låter detta som ett vettigt hobby-projekt? fniss....
Tror att detta förhoppningsvis ej landar på mer än ca 130 kkr? Vad tror ni?

Jag hade inte nöjt mig med plusprisol i grunden. Det blir aldeles för hög förlust. Skulle tro att du hamnar på ca 10 W per meter när det är riktigt kallt och du har en hög framledning temperatur.
Jag är precis uppkommen från min grund efter ha dragit om delar av mitt värmesystem. Där jag drog nya slingor har jag byggt en liten låda runt dem och isolerat med 145 mm isolering.

Fördelen som jag ser det med låda runt slingor i grunden är att värme stiger och då borde större delen av "förlusten" stiga genom golvet och komma till nytta.
145 mm isolering är kanske att ta i men jag hade det över efter tillbygge så det var "gratis" :)

Linnex skrev:
Jag hade inte nöjt mig med plusprisol i grunden. Det blir aldeles för hög förlust. Skulle tro att du hamnar på ca 10 W per meter när det är riktigt kallt och du har en hög framledning temperatur.
Jag är precis uppkommen från min grund efter ha dragit om delar av mitt värmesystem. Där jag drog nya slingor har jag byggt en liten låda runt dem och isolerat med 145 mm isolering.
OK,
kan du visa hur du kommer fram till 10W/m?

Visst skulle man kunna bygga en låda runt stammarna, men hur blir det med kondensen inuti lådan då?

//WSP

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.