Hej igen. Har nu byggt om mitt system och monterat 2 shuntar och 2 cirkulationspumpar för att kunna styra värmen separat mellan husen.
Jag har pletat ihop en liten bild på hur systemet är kopplat.
Problemet är att det är svårt och få fram värmen, måste nästan ha shunten på max för att det ska dra fram varmvatten och då sticker värmen iväg som faan istället.
Jag har pletat ihop en liten bild på hur systemet är kopplat.
Problemet är att det är svårt och få fram värmen, måste nästan ha shunten på max för att det ska dra fram varmvatten och då sticker värmen iväg som faan istället.
vad är det vi ser i bilden?
var är värmekällan & vad är det för värmekälla
var är radiatorerna
har du ett värmekälla som värmer 2 hus?
schuntarna, är dom manuella, eller styrs av utegivare?
hur stor är värmekällan i kW? räcker den till för att värma 2 hus?
var är värmekällan & vad är det för värmekälla
var är radiatorerna
har du ett värmekälla som värmer 2 hus?
schuntarna, är dom manuella, eller styrs av utegivare?
hur stor är värmekällan i kW? räcker den till för att värma 2 hus?
Pumparna är olika stora och jag har märkt att den stora drar vattnet bakvägen genom den mindre pumpen.
Hur fungerar det med en primärpump? Vore ju bra och ha en pump som matar båda slingorna, men vad händer om båda shuntarna stänger? måste man cirkulera hetvatten då?
Jag har en kort kulvert från pannrummet i garaget och in i huset sedan kanske 10m till shuntarna tot max 20m 1" rör fram till det nya som jag dragit 28mm koppar.
Har också märkt att det blir varmt som faan i ena huset som har mindre värmebehov men får varmt returvatten från det mer energikrävande.
Hur fungerar det med en primärpump? Vore ju bra och ha en pump som matar båda slingorna, men vad händer om båda shuntarna stänger? måste man cirkulera hetvatten då?
Jag har en kort kulvert från pannrummet i garaget och in i huset sedan kanske 10m till shuntarna tot max 20m 1" rör fram till det nya som jag dragit 28mm koppar.
Har också märkt att det blir varmt som faan i ena huset som har mindre värmebehov men får varmt returvatten från det mer energikrävande.
Du får ha en bypass efter pumpen som släpper igenom lite flöde så pumpen inte jobbar mot stängda ventiler.
Ännu bättre vore en automatik som stänger pumpen när det inte är någon utsignal på regleringen, men det är inte helt lätt att ordna till.
Vilken lösning du än väljer så kommer en primärpump att lösa ditt problem.
Rekomenderar att du köper en tryckstyrd pump, då arbetar pumpen mindre ju mer ventilerna stänger.
Tycker själv om Grundfoss UPE pumpar.
Ännu bättre vore en automatik som stänger pumpen när det inte är någon utsignal på regleringen, men det är inte helt lätt att ordna till.
Vilken lösning du än väljer så kommer en primärpump att lösa ditt problem.
Rekomenderar att du köper en tryckstyrd pump, då arbetar pumpen mindre ju mer ventilerna stänger.
Tycker själv om Grundfoss UPE pumpar.
Tänkte på en sak till, jag måste väl ha kvar de nuvarande pumparna också om jag ska ha en primärpump? annars stannar ju cirkulationen i radiatorerna när shunten stänger? Och det borde bli svårt för reglersystemet och fixa blandningen korrekt?
Klicka här för att svara

