Hej

Vad finns det för bra alternativ till en oljepanna i ett 1920-tals hus med självdrag? Fjärrvärme finns ej! Borrat har alla grannar gjort! Det som jag har förstått är tydligen elpatron eller pellets eller någon kombo av el/olja eller el/pellets eller luftvärme/el osv. Vet ej i fall det finns något "bästa val" här men jag önskar höra alla som vill dela med sig av deras erfarenhet/kunskap kring detta. Tack på förhand...........

Ett investeringsmässigt billigt alternativ är pellets då du, om det är lämpligt med din befintliga panna, enkelt bara byter brännare till pannan. Har du möjlighet till bulkförråd av pellets är den enda arbetsinsats som krävs av dig sotning av panna och brännare ungefär en gång i veckan, beroende på storlek av askutrymme i pannan. Brännaren bör oftast göras rent en gång i veckan oavsett askutrymmet.
Om du inte har möjlighet till bulkförråd tillkommer hantering av småsäckar pellets. Fördelar med småsäck, om bulkförråd har fördelen av minimal arbetsinsats, är 1) ofta mindre finfraktioner som vissa brännare störs av 2) i mitt tycke större chans att köpa billigare pellets!
Fördelar med en aktiv förbränningspanna i ditt hus är ju att dels att hålla skorstenen varm och med den en fungerande ventilation samt ett utsug ur din källare. Det brukar gamla källare tycka om!

El hoppas jag ingen rekomenderar dig att satsa på...

mvh
Abbe

Tack, jag har förstått att det är pellets som brukar vara alternativet.

Kolla gärna på begagnade pelletsbrännare, du får en kort avbetalningstid på brännaren och kanske käönner för annan uppvärmningsform om nåt år. Då är det bra att inte ha plöjt ner 25 000 på en brännare.
Janfire Flex-A och Iwabo Villa brukar vara säkra kort.

Mvh

H
Vad har du för typ av panna. En pelletsbrännare i befintlig panna är ju inte alltför stor investering. Kan man göra jobbet själv så slutar det på 18 - 19000 kr för en ny brännare. Skapliga begagnade brännare finns ju också men då får man inte några tips av återförsäljaren vad gäller installationen. Pellets är bra under den kalla årstiden men att elda pellets hela sommaren för att få varmvatten är ingen bra ide. En varmvattenberedare monterad efter pannan i vattnets strömriktning gör jobbet billigare. Då kan man stänga av pelletsbrännaren under sommaren och undvika värmeförluster från pannan.
Om planlösningen medger så kan man med fördel också sätta in en luftvärmepump. Den framställer värme mycket billigare än både pellets och olja.
Om det är ett stort hus och dessutom dåligt isolerat, så finns det nog ändå inget som slår en bergvämepump i det långa loppet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.