3 188 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Shuntautomatik
Hej!
Jag skulle vlija få igång automatisk reglering av värmen till huset.
I dagsläget så har jag en styrcentral som känner av utomhustemperaturen, men jag saknar motorshunt till anläggningen,istället sitter där en manuell shunt av märket ESBO.
Någon som vet om/var det går att få tag på en ny motordriven shunt till en Sigmagyr RVP 21.51?
Är själva installationen av shunten komplicerad?
//Janne
Jag skulle vlija få igång automatisk reglering av värmen till huset.
I dagsläget så har jag en styrcentral som känner av utomhustemperaturen, men jag saknar motorshunt till anläggningen,istället sitter där en manuell shunt av märket ESBO.
Någon som vet om/var det går att få tag på en ny motordriven shunt till en Sigmagyr RVP 21.51?
Är själva installationen av shunten komplicerad?
//Janne
Vilken ventilmotor du skal ha beror först och främst på vilken ventil du har (antar att du menar ESBE och inte ESBO).
Sedan kommer valet av signal till ventilmotor, om inte jag minns fel så jobbar sigmagyren med 230V öka/minska (kallas 3-punk), kolla om du har kvar manualen till styrnignen.
Kan även stå någon om lämplig gångtid på ventilmotor.
ESBE's vridande ventiler -> http://infoweb.esbe.se/files/51486/Vridande_snabbguide_SE_1.pdf
Sedan kommer valet av signal till ventilmotor, om inte jag minns fel så jobbar sigmagyren med 230V öka/minska (kallas 3-punk), kolla om du har kvar manualen till styrnignen.
Kan även stå någon om lämplig gångtid på ventilmotor.
ESBE's vridande ventiler -> http://infoweb.esbe.se/files/51486/Vridande_snabbguide_SE_1.pdf
Hej och tack för svar.
Det stämmer att det är en 3-vägs ESBE.
Har ingen aning vilken gångtid jag ska välja och jag misstänker att det är 24V vet heller inte om jag ska ha max DN 50 eller 150.
Hur kan jag enklast kolla upp detta?
//Janne
Det stämmer att det är en 3-vägs ESBE.
Har ingen aning vilken gångtid jag ska välja och jag misstänker att det är 24V vet heller inte om jag ska ha max DN 50 eller 150.
Hur kan jag enklast kolla upp detta?
//Janne
Eftersom du har en villa så bör minsta motorn (serie 60) passa.
Gäller bara att få rätt montagesats till ventilen, beror lite på vilken panna/ventil man har.
Är det en vanlig ESBE ventil så bör motorn passa direkt (man får byta någon stoppbult ibland).
Kontrollera extra noga vilken signal du har (24 eller 230) synd att köpa fel motor.
Skulle gissa på antingen motor 62 eller 66 i ditt fall.
Hör med ESBE så kan dom säkert hänsvisa dig var du skaffar ventilmotor lättast.
Gäller bara att få rätt montagesats till ventilen, beror lite på vilken panna/ventil man har.
Är det en vanlig ESBE ventil så bör motorn passa direkt (man får byta någon stoppbult ibland).
Kontrollera extra noga vilken signal du har (24 eller 230) synd att köpa fel motor.
Skulle gissa på antingen motor 62 eller 66 i ditt fall.
Hör med ESBE så kan dom säkert hänsvisa dig var du skaffar ventilmotor lättast.
Klicka här för att svara