32 948 läst ·
41 svar
33k läst
41 svar
Gjort fel som inte använt stödhylsa vid presskoppling?
jag kan bara reflektera över att lödkopplingar har varit otilåtet i dold montering, medans klämkopplingar har varit tillåtet. det måste ju ha grundats på nånon basis..pellefant skrev:
hur länge en o-ring håller beror ju på många olika saker. vatten är ju en gasnka mild vätska.
Lödkopplingar har också varit tillåtna att förlägga dolt !CarMan skrev:
Tills klämkopplingen blev vanligare och vann mark.
Klämkopplingen är inte heller godkänd för dold förläggning längre och det måste vara på någon basis. Eller Hur ?
Nu tillåts inga dolda kopplingar förutom expanderade och påkrympta pexrör i väggdosor. (ex Wirsbo Q&E)
Det är gummits torkning som är anledning till förbudet, när gummit torkat är det bara att bryta upp väggen eller bjälklaget.
Personligen litar jag mer på lödda kopplingar än klämda, lödningar åldras inte på samma sätt som gummi.
Har flera hyreshus och har slitit och bilat upp hur mycket kopparrör som helst ur bjälklag och aldrig hittat nåt som ens ser misstänkt ut efter 60-70 år.
Skulle inte vilja ha en ens 30 år gammal o-ringstätning i mina bjälklag....
Inom fordonsbranschen där jag verksam är det ca 12- 24 månaders livstid på reservdelar som hålls i lager, sedan skrotas de ut pga torkrisk. (i detta fallet är det alltså en fordonstillverkares eget lager av delar, inte en piratleverantörs)
Mvh
Matss skrev:
Ja det är stor skilnad när man ska bygga värmasystem. ett värmesystem är ju en beegränsad mängd vatten, som desutom nästan altid har en "övervakning"
men det är framförallt bara ca en 20 del av trycket man har i vanligt "färskvatten"
Det beror ju bara på presskopplingarna är så mycket nyare... vänd på det istället, så har lödkopplingar varit godkända längre än presskopplingarna...CarMan skrev:
Jag tror det finns stor risk att presskopplingar kommer att bli ett bakslag i byggbranschen, precis som många andra "nya" lösningar.
Min strävan är att helt undvika dolda skarvar oavsett teknik. Där jag behövt skarva i väggar etc ändå har jag gjort små luckor som man bara öppnar och kollar i eller på ställen där det inte spelar nån roll med estetik har jag inte ens satt dit nån lucka. Ingen kan sen komma och snacka om dolda fel när de ser en vit snygg lucka på en vägg.
Häromdan såg jag att det läckte vid en presskoppling. Men inte på ett mjukt rör utan ett halvhårt. Där man enligt de flesta skall kunna strunta i stödhylsa. Kan ju hända att det blev fel vid pressningen av just den, vad vet jag. Men ett ställe av 70 är väl inget att gråta över.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden