Hej

Finns det några regler alt rekommendationer för hur långt ifrån murstocken vedpanna Calmar V33 skall stå, kan ej hiita infon från tillverkaren, samt kan man mura fast rökröret som kommer med panna i murstocken.

Mvh
Tomas

Nej man ska inte mura fast röret använd isolerig typ berg /glasull mellan rör o.murstock !

Majgårdarna
Jag murade fast min i muren.Då fick jag ojud från fläkten som spred sig upp i huset.Jag fick lov att göra en muff och kapa av röret.Mellanrummet i muffen fylde jag med isolering.

Jag tycker du ska använda 2 rör.I det större röret som du murar in för du in pannans rökrör. Mellanrumnet mellan rören isoleras

Du ska ej heller ha nåt pannkitt!!!! jag spräckte pipan i skorsten!!!

knekten skrev:
Du ska ej heller ha nåt pannkitt!!!! jag spräckte pipan i skorsten!!!
Hur kom detta sig?

Södergården skrev:
Hej

Finns det några regler alt rekommendationer för hur långt ifrån murstocken vedpanna Calmar V33 skall stå, kan ej hiita infon från tillverkaren, samt kan man mura fast rökröret som kommer med panna i murstocken.

Mvh
Tomas
Den måste stå tillräckligt långt ifrån för att få ut fläkten, ladda hem installationsanvisningen från
Trebema.
Jag har murat in röret i murstocken på det "gamla" sättet och det funkar umärkt. Fläkten hörs svagt i huset, brukar vakna när den stannar...;)

Jag har murat in röret i murstocken på det "gamla" sättet och det funkar umärkt.
Får man fråga hur det gamla sättet ser ut?det låter som om det stör din nattsömn!!

gadeberg skrev:
Hur kom detta sig?
Rökröret var iträtt i det keramiska pannröret,sen pannkitt imellan när rökröret expanderat vid eldning har det blivit spänningar.

pr95 skrev:
Jag har murat in röret i murstocken på det "gamla" sättet och det funkar umärkt.
Får man fråga hur det gamla sättet ser ut?det låter som om det stör din nattsömn!!
Inmurat i skorstenen på enklaste sätt.

Jag har stålrör i skorsstensen så jag har svetsat jast mitt rökrör. Sen har jag tänkt att mura igen hålet helt vanligt med tegelsten. Här blir det inga störande ljud när man eldar.

Finns det rör som passar då det som levereras med är rektangulärt?

Tack för alla svar
Södergården

På min panna (Nibe) var det rektangulärt så jag fick bygga mig en övergång till runt och sen passa in mot skorstenen.
Vet inte om det finns som tillbehör på Calmar

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.