Vår elpanna från ca 1984 är på sluttampen och nu är frågan vad den ska bytas ut mot.

Förutsättningarna är följande: 1,5 plans tegelhus med källare, byggt 1963. 117 kvm boyta + ca 80 kvm biyta (källaren) Vattenburet system. Totalförbrukning el idag ca 22000-25000 kwh/år.

Gas finns framdraget till huset, men ej inkopplat. Gaspriserna följer oljepriserna och med tanke på prisutvecklingen där känns det inte som det blir ett mycket billigare alternativ till el i längden. Och efter gassmällen i Malmö plus några andra tillbud känns plötsligt gas inte alls så trevligt som jag tyckte innan...

Fjärrvärme finns inte.

Tomten är sannolikt i minsta laget för jordvärme plus att vår förbrukning är så liten så det blir svårt att motivera investeringskostnaden. Bergvärme funkar inte alls.

VVS-gubben som var här och tittade på elpannan föreslog luft/vattenvärmpump som ett alternativ men jag är allergisk mot alla fläktar som står och bullrar och skulle antagligen reta ihjäl mig på ljudet eftersom vi inte har någon sida av huset där fläkten inte skulle hamna i närheten av uterum, uteplats eller sovrumsfönster.

Samma VVS-man tyckte inte pellets var något jättebra alternativ, och vi vill ha något enkelt med minimalt underhåll så pellets känns inte så aktuellt.

Vi har planerat att installera en braskamin, framförallt som mysfaktor men även som komplement till existerande uppvärmning.

Vi kollade på energimyndighetens energikalkyl och resultatet blev att jordvärme var inte lönsamt alls, gas innebar egentligen den största kostnadsbesparingen med dagens priser, men skillnaden var ändå inte särskilt stor mot nuvarande. Gas innebar dessutom den största miljöpåverkan. ( vi har idag miljömärkt el). El och vatten/luft VP skilde sig inte särskilt mycket från varandra i totalkostnad per år.

Så i slutänden verkar det ändå som en ny elpanna skulle bli ett riktigt bra alternativet. Fast det känns på något vis... fel. Och med tanke på prisutvecklingen på el så kanske det inte blir så bra längden heller. Men vad är i så fall alternativet?

Rent spontant känns det som om den luft/vattenvärmepump med kompleterade el är det bästa alternativet. Om du är orolig för ljudnivån så be leverantören att få besöka ett referensobjekt och lyssna på en befintlig installation. Tänk också på att det kanske går att slå ifrån värmepumpen under sommaren när man tillbringar mer tid ute, på sommaren behövs ju ingen uppvärmning och det går att få varmvatten av elpatron.

Har ni mekanisk frånluft (fläkt på vinden) så kanske en Comfortzone kan vara intressant.
www.Comfortzone.se

En luft/vatten känns som ett bra alternativ tycker jag, och som sagt...det är på vinterhalvåret den låter mest och då tillbringar man ju ändå inte speciellt mycket tid ute. Ljudnivån behöver för den delen inte vara speciellt hög heller, åtminstone tycker inte jag vår L/L pumps utedel är speciellt störande.

Inget svar på er huvudfråga direkt, men jag gick i samma tankar beträffande att delvis värma upp min kåk med braskamin. Här sade emellertid sotaren stopp, "endast för trivseleldning, se hur det gick på Potatisåkern." Ställde mig frågande till hur man som tillverkare ens kan få idén att tillverka en kamin enbart för "trivseleldning" men sotaren lät meddela att det faktiskt ligger ett stort ansvar på en själv som husägare att inte elda mer än så.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.