Byggahus.se

Darligt med varm vatten

1. P
    Medlem Nivå 1
    Hej alla
    Precis nybliven hus agare.
    Skulle ta ett bad men det visade sig att jag inte kunde fylla badkaret med varm vatten..
    Nibe city VX -96 med olje brannare, pannan installd pa 80 grader. Pannan pa 200L och varmevaxlare pa 1,5L.
    Brannaren startar pa ca 75 och stannar pa 80
    Det sitter en blandningsventil pa varmvatten ledningen ur pannan star pa max (63grader).

Inga problem att fa upp varmen i huset.

Kommer valdigt varmt vatten en stund men sedan blir det knappt jummet. Har provat olika installninar pa blandningsventilen och aven knackat pa den medans jag justerat.
    Gor jag nagot fel??
    Ar pannan for liten??

Nagon som har bra forslag pa vad som ar fel??

2. N
    Medlem Nivå 2
    VVX och pannan är 11 år gammal.
    Skulle tro att VVX:en har så mycket avlagringar att värmeöverföringen är väldigt dålig.
    Det finns produkter för att rengöra VVX.
    Om inte det funkar så kan det vara dags att köpa ny VVX.

Lycka Till !

3. P
    Medlem Nivå 1
    Tack for det snabba svaret.. :)
    Misstankte jag skulle fa det svaret.. :)
    Nagon som vet var jag kan hitta instruktioner eller atminstone en bra bild pa vilka delar som finns...for att ta ur varme vaxlaren och gora rent den??
    Det enklaste ar kankse att gora rent den pa plats men kanns inte som att det kommer bli lika bra??

4. perra i skogen
    Medlem Nivå 5
    Går cirk-pumpen till vvx??? Sitter en flödesvakt på utgående röret från vvx:en som ska starta pumpen när du öppnar varmvattenkranen. Det kan även vara den som är paj. Skruva av locket bak på pumpen, för in en mejsel eller dyligt försiktigt och känn om axeln snurrar när någon spolar varmvatten. Har huset stått oanvänt länge innan ni skaffade det? För då kan även pumpen ha fasnat. Prova då att försiktigt vrida pumpaxeln innanför locket med en spårmejsel. den ska snurra lätt.

5. P
    Medlem Nivå 1
    Nu hanger jag inte med..
    Var sitter den cirkulationspumpen... vvx sitter ju i pannan gor aven den pumpen det?? Jag har bara en cirkulationspump utanfor pannan och den gar till radiator kretsen och den fungerar..

Jag kan inte hitta nagon form av flodes matare?? som jag formodar det skall ga en stromkabel fran??

Det enda som finns efter pannan ar blandningsventilen och den verkar fungera for staller jag den pa kallaste laget blir det inte sa varmt..

Huset har inte statt tomt sa lange men jag tror aldrig man har anvant badkaret sen -96.. da installerades samtidigt en duchkabin.

Jag uppskattar verkligen all hjalp man far pa detta forum.. kannon bra ar det. :D

6. perra i skogen
    Medlem Nivå 5
    Pumpen sitter inbyggd i pannan bedvid vvx:en. Flödesvakten sitter oxå inbyggd i pannan på den utgående röret. Vet inte riktigt hur din panna ser ut, men oftast så sitter det ett par skruvar som man får släppa på för att kunna fälla fram själva frontpanelan på pannan. Bryt bara strömmen till pannan innan du börjar skruva. När du sedan har öppnat den så kan du sedan slå på strömmen igen så du kan kolla om pumpen fungerar. Med fronten så menar jag den panelen som alla knappar och mätare sitter på. Lägg gärne upp en bild på pannan om du har.

7. P
    Medlem Nivå 1
    Innbyggt alltså då är det ju inte så konstigt att jag inte hitta någon pump... det är en Nibe city från -96 jag har tyvärr inge bra bild och jag befinner mig inte i närheten än på 2 veckor...
    Men nu har jag ju lite att gå på... återkommer om dom förslag jag fått inte fungerar..
    Tack för all hjälp..

8. perra i skogen
    Medlem Nivå 5
    Hej igen och god jul. Hittade ett par bilder på nätet på din panna. Jag tror att det sitter ett par skruvar antingen på ena sidan eller uppe på. SÅ prova skruva ur dom och se om du kan fälla fram eller fälla ut fronten åt sidan. Där inne ska du kunna hitta en pump.

9. P
    Medlem Nivå 1
    Nu är jag precis hemkommen efter jobb... Cirkulations pumpen går som den ska och startar med hjälp av flödesavkännaren.. så då förmodar jag att det bara är vvx kvar... var kan man köpa dessa rengörnings medel och någon som kan tipsa om bra företag för eventuella reservdelar??