Hej!
Jag köpte ett hus i augusti med ett gammalt värmesystem. En vedpanna från -65 med 110 liter vatten och inga ackumulatortankar. 1,5-plans hus med källare, ca 85kvm boarea. Det finns endast 5 vattenelement i huset varav 2 är små och 3 är 'normalstora'. Inga vattenelement på övervåningen.

Det är ju inte något effektivt värmesystem det här men jag tycker ändå att det borde fungera något bättre än vad det gör. Ska tillägga att huset är tilläggsisolerat i både tak och väggar utifrån.

När jag eldar vill jag få ut så mycket effekt av detta som möjligt så att jag inte behöver slå på elpatronerna så mycket. Det är dock här problemet ligger. Trots att jag skickar ut mycket varmt vatten i elementen så värms inte huset upp särskilt väl. Vid bara några minusgrader är det svårt att hålla 20 grader i huset utan att elda konstant. Jag skickar ut så varmt vatten som jag vågar, 70 grader! Alla element har termostater graderade från 1-5 och dessa har jag satt till ca 3; elementen blir ordentligt varma.

Vad kan göras med nuvarande värmesystem för att öka verkningsgraden? Jag planerar att sätta in element på övervåning och i en utbyggd entré där det saknas. Kanske kan även de befintliga elementen bytas mot andra med mer effekt.

Tacksam för all hjälp jag kan få! Vintern har varit mild hittills men snart blir det väl riktigt kallt!

har man för få radiatorer så mste du ha varmare vatten i dom som finns = du mste säkert ha 70-80 grader i radiatorerna hela tiden, deta får d j bara om du eldar konstant. Specielt om du inte hae en akumulatortank.

sätter du inte fler radiatorer så kan su sänka framledningstempraturen & då räcker dina 110 liter som är i pannan lite längre = nån timme, sen får du ellda igen
ska du ha ett system sär du inte behöver elda dygnet runt, så är det akumulatortankar som gäller

Takc för svaret! Jo, jag inser att huset är underdimensionerat vad gäller radiatorer och att ackumulatortankar gör att värmen håller längre och att man slipper elda lika ofta. Vedpannan ska bytas ut till nästa vinter och planer på fler element finns som sagt.

Jag tycker ändå att det borde vara något som jag kan göra bättre med det nuvarande systemet eftersom det fungerar såpass dåligt.

Kan jag skicka ut varmare vatten än 70 grader utan att riskera att något tar skada?

Hur ställs radiatorerna in för att ge mest effekt?

kola om du har stor tempskilnad mellan över & underdel på radiatorerna.
är det stor skilnad kan förbättring göras, genom att set till att termostaten faktikst är öppen. eller höja hastigheten på cirkulationspumpen

Tackar för tipsen!

Cirkulationsumpen står redan på max hastighet. Jag kan öppna elementen något mer och kanske kan det göra någon skillnad.

Ingen som har någon idé om vilken högsta temperatur är som man bör ha i ett vattenburet system utan golvvärme?

injonil skrev:
Vid bara några minusgrader är det svårt att hålla 20 grader i huset utan att elda konstant.
Ditt system är byggd för att elda KONSTANT. 110 liter vatten kan inte lagra värmen så att din panna kan ta en paus.
Du har rätt att du har för få och för små radiatorer och förslaget ovan - en fläktkasett blir till stor hjälp att få mer värme i huset ur befintlig radiatorsystem. Pannan ska dock hållas brinnande hela tiden eftersom du har ingen värmelagringsmöjlighet.
Värmer du med elpatron så ökar så klart din elförbrukning när fläkten är igång. Det är inte själva fläkten som drar mycket el men det är elementer som kylls effektivare och kallar på mer värme från elpatronen som jobbar mer. Du får det varmare i huset men det blir inte gratis.
Din panna är säkert liten men det blir en förbättring om du kopplar en akumulator redan nu. Du får elda duktigt i många timmar medan du är hemma för att ladda akumulatorn som ska värma ditt hus medan du är borta. På det sätt kan du slippa använda elpatronen ;)
gaia

För det första termostatventilen på 3 ger knappt 20 grader, Danfoss som gjorde massor med termostatventiler ändrade graderingen runt 79 så läge 4 ska vara ca 20 grader.

Prova öppna ventilerna helt och reglera med shunten (eller hur Car Man)

Protte

som jag försökt antyda, så menar jag att det inte är nån ide att försöka bygga nått på det systemet.
Görom gör rätt.

finns inte radiatorer överallt, så blir det kallt däär radiatorer saknas. stäng där så dessa rum blir rktigt kalla, så blir det nog varmt i dom andra

70 grader:eek: I mitt kallhus isolerat med tretex kör jag ut 40-45 när det är som kallast (-10--15 grader). Måste vara enormt underdimensionerat det systemet. Har c:a 90 kvadrat/plan och per plan jag inte fler radiatorer än du. Vissa rum saknar helt radiator. Men ändå räcker detta.

Vill du forsätta med vedpannan måste du nog handla en acctank och ev. uppgradera radiatorsamlingen. Det är svårt att få skön värme med "stöteldning".

Ett sämre alternativ är att få ner effekten på pannan så veden räcker längre. Man kan minska på draget och om dragregulator saknas kan detta också hjälpa en del för att å längre brinntid. HUR du eldar har också betydelse dvs prova stapla veden olika, tänd ovanpå osv. Allt för att inte få den dära "chocken".

Det du dock kan glömma är att inte patronen ska gå in på dagtid då ni inte är hemma och eldar. Metoderna här ovan ger kanske 1-2 timmar mellan besöken i det varma rummet.

Tackar för alla svar!

v-g, jag har laborerat en del med eldningen. Just nu eldar jag rivningsvirke som brinner som fnöske så jag har fått lära mig att dra ner på lufttillförseln ordentligt. Är tvungen att dra ner mycket även på sekundärluften vilket jag inte är så nöjd med eftersom detta försämrar förbränningen och kan kladda ner skorstenen med tjära...

Jag har kollat att det inte är något överdrivet drag i ventilationen och jag har inte hittat några störra kallras någonstans. Det enda som är lite dåligt i huset är fönstren som är gamla 2-glas.

Det är väl inte mycket jag kan göra med nuvarande system antar jag. Till nästa vinter blir det ny värmeanläggning och fler radiatorer!

Har själv också bara tvåglasfönster, de är såpass gamla att de är "vågiga" men tycker de fungerar bra ändå ja.

Har också eldat samma typ av virke och samma "upplevelse". Enklare nästan att hälla bensin på brinnande eld känns det som ;)

Bara att göra det bästa av det. Inte elda så mycket i stöten och lägga in när bara glöd återstår då tar det en liten stund innan det tar fyr igen.

Har du kollat isoleringen på vinden?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.