1 164 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Vad ska jag välja IVT495 eller IVT HT +?
Har signat att köpa hus nu och huset har i det här skedet en IVT495-panna. Alltså delvis frånluftsvärme, och delvis bergvärme.
Huset i sig är på 220kvm boyta, samt 50 kvm garage, med golvvärme över hela undervåning + garaget.
Att byta till HT+ var 10000 kr mer för pumpen, 50000 kr mer för att borra djupare, samt + entrepenaden. Någonstans runt 70-80000kr. Låter det rimligt?
Är detta något jag bör satsa på?
Vad vore vinsten på driften? Och är det värt det?
Betala 500 kr mindre varje månad, samt betala 500 mer i ränta?
Med framtiden oviss gällande elpriser, kanske man ska satsa på full bergvärmepump?
Huset i sig är på 220kvm boyta, samt 50 kvm garage, med golvvärme över hela undervåning + garaget.
Att byta till HT+ var 10000 kr mer för pumpen, 50000 kr mer för att borra djupare, samt + entrepenaden. Någonstans runt 70-80000kr. Låter det rimligt?
Är detta något jag bör satsa på?
Vad vore vinsten på driften? Och är det värt det?
Betala 500 kr mindre varje månad, samt betala 500 mer i ränta?
Med framtiden oviss gällande elpriser, kanske man ska satsa på full bergvärmepump?
Kanske komplettera 495:an med en luftvärmepump som matar 495:an? Bergvärmepumpar och frånluftvärmepumpar går sönder så jag är tveksam till att det lönar sig med bergvärme från början samtidigt som nya frånluftpumpar blir bättre och bättre. Jag köpte nytt hus för fyra år sedan med ungefär liknande förutsättningar (ngt mindre dock) men för mig skulle det med dåvarande förutsättningar ta 16 år att gå break even...
Yamma
Yamma
En IVT495 är både frånluftvärme och bergvärme i ett. Eller är "luftvärmepump" nå ytterligare, och inte samma som frånluftvärme?
Jag tänker på hur mycket jag tjänar i driftkostnader att uppgradera till full bergvärme med HT+, mot att stanna kvar med kombinerade frånluftvärme / bergvärme med en IVT495.
Jag tänker på hur mycket jag tjänar i driftkostnader att uppgradera till full bergvärme med HT+, mot att stanna kvar med kombinerade frånluftvärme / bergvärme med en IVT495.
Uppar tråden då jag behöver lite information från er som vet.
Vore det dumt att jag har en IVT495, som går på högtryck för att klara 220kvm + garage (50kvm)? Eller ska jag uppgradera till full bergvärme för 60-70kkr mer?
Jag vill inte se skyhöga driftkostnader, det är sämre vid potentiell försäljning att man har höga driftkostnader...
Vore det dumt att jag har en IVT495, som går på högtryck för att klara 220kvm + garage (50kvm)? Eller ska jag uppgradera till full bergvärme för 60-70kkr mer?
Jag vill inte se skyhöga driftkostnader, det är sämre vid potentiell försäljning att man har höga driftkostnader...
Med tanke på husets storlek skulle då jag välja berg/jordvärme, Då det är ett nybygge så skulle frikyla oxå installeras.. 
Hus tillverkaren ska kunna svara på vad energiförbrukningen kommer att bli i eran klimatzon samt innetemperaturen ni vill ha, När ni vet det så är det lätt att få fram skillnaden..
Kan nog tänka mej att en HT E11 med externberedare på 300 l är lämpligt om ni ska ha bubbelbad el liknande, Möjligen en volymförstorare på 200 l oxå..
Radiatorerna ska dimesioneras så ni istort kan köra lika låg temp där som i golvvärmen då kommer ni få riktigt bra förbrukning trots stort hus..
Hus tillverkaren ska kunna svara på vad energiförbrukningen kommer att bli i eran klimatzon samt innetemperaturen ni vill ha, När ni vet det så är det lätt att få fram skillnaden..
Kan nog tänka mej att en HT E11 med externberedare på 300 l är lämpligt om ni ska ha bubbelbad el liknande, Möjligen en volymförstorare på 200 l oxå..
Radiatorerna ska dimesioneras så ni istort kan köra lika låg temp där som i golvvärmen då kommer ni få riktigt bra förbrukning trots stort hus..
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Fundera lite. 495:an ger max 4kW. Ska du värma 220kvadrat plus garage plus tappvatten mitt i smällkalla vintern med 4kW? Det går inte ihop.
Om du bara skulle värma huset skulle du bara få 18W per kvadrat. Nu ska du värma garaget också. Då får du ynka 14,8W per kvadrat till förfogade från kompressorn. Resten som behövs för uppvärmning är ren el.
Jag brukar säga att för stora hus är 495:an en elpanna med lite kompressorunderstöd.
Om du bara skulle värma huset skulle du bara få 18W per kvadrat. Nu ska du värma garaget också. Då får du ynka 14,8W per kvadrat till förfogade från kompressorn. Resten som behövs för uppvärmning är ren el.
Jag brukar säga att för stora hus är 495:an en elpanna med lite kompressorunderstöd.
Har fått energiförbrukningen nu och Energianvändningen med en IVT495 vore ca17000 kwh/år. Med HT+ greenline F100 landar det på ca 9200 kwh/år.
Huset är 232kvm, årsmedeltemp 6.4c. Nattsänkning 8h, temp 21c. Räknat på 4 pers (vi är dock bara 2).
Om vi räknar 1 kr per kwh så är det ca 8000 kr per år.
De vill ha 85000 för att byta till HT+ och borra 50 meter längre.
Räntekostnaden (om man tar lån för denna extrakostnad) för 85000 är ca 5100 kr per år.
Sparar i slutändan ca 240 kr i månaden.
Med risk att elpriser går upp så sparar man mer och mer ju dyrare marknaden blir.
Fråga:
För att få ner uppgraderingskostnaden, bör jag kunna titta på att borra 10 meter kortare, och byta till en annan HT+ med minder kW? De har just nu valt värstingen på 17kw, och man kan gå ner i kW, för att även få ner kostnaden.
Vad för kW på pumpen bör jag klara mig med? kW går mellan 9 - 17 kW.
Huset är 232kvm, årsmedeltemp 6.4c. Nattsänkning 8h, temp 21c. Räknat på 4 pers (vi är dock bara 2).
Om vi räknar 1 kr per kwh så är det ca 8000 kr per år.
De vill ha 85000 för att byta till HT+ och borra 50 meter längre.
Räntekostnaden (om man tar lån för denna extrakostnad) för 85000 är ca 5100 kr per år.
Sparar i slutändan ca 240 kr i månaden.
Med risk att elpriser går upp så sparar man mer och mer ju dyrare marknaden blir.
Fråga:
För att få ner uppgraderingskostnaden, bör jag kunna titta på att borra 10 meter kortare, och byta till en annan HT+ med minder kW? De har just nu valt värstingen på 17kw, och man kan gå ner i kW, för att även få ner kostnaden.
Vad för kW på pumpen bör jag klara mig med? kW går mellan 9 - 17 kW.
Redigerat:
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Vad har en 'F100' för maximal utkapacitet från kompressorn? Jag hittade inga data på denna beteckning på IVTs hemsida.
Har du fått någon toppenergiberäkning utförd på huset? Hur mycket som kommer gå åt när det är runt 20 grader kallt?
När vi skulle välja pump fick vi tipset att välja en vars effekt är mellan 70 och 80% av toppenergibehovet. Vi har en Greenline HT9+ med extern VVB+frånluftsmodul+arbetstank för golvvärmen för ett hus på 220kvadrat, golvvärme i bägge planen och uppvärmning för vinterträdgården på ca 18 kvadratmeter.
Har du fått någon toppenergiberäkning utförd på huset? Hur mycket som kommer gå åt när det är runt 20 grader kallt?
När vi skulle välja pump fick vi tipset att välja en vars effekt är mellan 70 och 80% av toppenergibehovet. Vi har en Greenline HT9+ med extern VVB+frånluftsmodul+arbetstank för golvvärmen för ett hus på 220kvadrat, golvvärme i bägge planen och uppvärmning för vinterträdgården på ca 18 kvadratmeter.
Har vidarbefodrat frågorna. Så får jag se om jag får svar.
Vi har dock bara golvvärme på ena planet, på totalt 104 + 45kvm (garage). (boyta)
Vad gäller minska 10 meter på borrningen till 140m, är det fel?
Huset kommer stå direkt på berg, så det behövs liksom inte borras flera meter för att komma till berg.
Vi har dock bara golvvärme på ena planet, på totalt 104 + 45kvm (garage). (boyta)
Vad gäller minska 10 meter på borrningen till 140m, är det fel?
Huset kommer stå direkt på berg, så det behövs liksom inte borras flera meter för att komma till berg.
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Det är inte avståndet till berget som är det viktiga, det är hur djupt du har grundvattnet i borrhålet.Har du grundvattennivån väldigt nära kan jag inte tänka mig att det spelar någon roll, har du däremot många grannar som också har bergvärme skulle jag snarare borra djupare.
En borrfirma har koll på grundvattennivåer (brukar ha) och andra bra uppgifter.
En borrfirma har koll på grundvattennivåer (brukar ha) och andra bra uppgifter.
Klicka här för att svara