Har en oljepanna (Euronom) med en tio år på nacken. Under senaste halvåret så har jag noterat ett konstant övertryck i expansionskärlet med dropp ur övertrycksventilen som följd. Har tömt ur vatten vid några tillfällen för att få ner trycket under övertrycksgränsen. Trycket går dock alltid med tiden upp över gränsen och det börjar läcka igen. Det är inga enorma mängder men det är konstant blött på golvet. På något sätt tillförs det alltså vatten till systemet kontinuerligt. Som jag ser det kan det bara finnas två möjligheter:

-Dåligt åtslutande påfyllningsventil-har dock dragit åt av bara h-e så jag tror inte att det kan vara det som är problemet
-Läckage ifrån varmvattenberedningsslingorna in i pannan

Någon som kan bringa klarhet?

-h

Jag skulle tippa på påfyllningsventilen ändå eller möjligen varmvatten beredningen om du har detta i systemet.

Svårt att testa om det är det ena eller det andra. Stänger jag av huvudledningen in i huset så lär ju problemet försvinna oavsett var det finns. Och att byta påfyllning känns jobbigt...

-h

Har du inte avstängningsventiler så att du kan stänga bort radiatorslingorna och sedan skuva bort röret från påfyllningsventilen?

Jo-men det känns ändå jobbigt;)

-h

Äsch då, fram med skiftnyckeln nu - du hinner innan ishockeyn börjar! :D

Famous last words...

Bytte påfyllningsventil igår och tamejf.n om det inte slutade droppa ur expansionskärlet. Nu kan jag fortsätta att köpa dyr olja i minst ett år till...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.