Hej.. På ett av mina element blir det varmt på den övre halvan av elementet medans den undre är kall. Det tar bra länge att få hela elementet varmt. I rummet bredvid blir det varmt på hela elementet på några min efter man släpt på värmen.
Kan det vara returen som är för lite öppen så det tar så pass lång tid för vattnet att passera? Eller något annat.
Hur justerar man flödet i elementet om det nu är det som strular.
 
På vissa moderna termostathus så finns det en justering som man kommer åt då man tar bort termostaten.

Ett lågt flöde är inte någon nackdel om man vill ha en låg returtemp.
 
Sant . men just i det rummet tar det en evighet att få upp värmen. Och min dotter tycker det e lite för kallt. Men när väl elementet blir varmt så är det ok...
Ska kolla i termostathuset om jag hittar nått. Hörde nått om ventil på retur röret också. Kan det vara för mycket strypt där ?
 
Staffans2000
Jajjamensans!
 
Hur gör man då.. Är det nått lock man lossar på då? sen då.
 
Det sitter ett lock på returen. Ta bort det, det kan droppa lite, och öppna justeringen.
Jag tror i och för sig mer på att du har en termostat på radiatorn. Ta bort själva termostatvredet och se om det är ventilkäglan som fastnat. Den kan du dra ut med en tång i så fall, den sitter inte hårt. Det kan ibland räcka med att knacka på ventilen med en hammare.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.