Planerar för nytt badrum och har sedan tidigare gjutit in slang för golvvärme. Övriga huset värms med radiatorer med värme från en IVT Greenline 14 kW.

Frågan är nu hur man ska tänka vad gäller styrningen av shunten? Vad jag förstår så finns det minst två alternativ. Antingen skaffar jag en shuntgrupp med termostat (med rumsgivare?) eller så väljer jag IVT:s integrerade system med en andra shuntkurva i reglercentralen.

Vad är för- och nackdelarna med de olika systemen? Jag planerar även att ansluta ännu ett badrum till golvvärme inom ett par år. Kan jag koppla in golvärmen till båda badrummen på samma shuntgrupp?

Vi tar det enklaste först; ja du kan koppla in flera golvvärmeslingor på samma shuntgrupp, lämpligen via en golvvärmefördelare.

Om du ska välja IVT's integrerade system är väl en smak och prisfråga kanske. Man brukar inte rekomendera rumstermostat på shuntgrupper för golvvärme utan man justerar in rätt flöde på slingorna istället och låter utetemperaturen styra. Vet inte riktigt varför, men tror det beror på golvvärmens "tröghet"

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.