Vad har du för innetemperatur på vintern

• Antal röster
    164
hmm... "värmeflödet genom väggen " låter intressant...kan du utveckla?

Intressant att det verkar vara fler familjer än vår där hustrun vill ha typ 24-25C själv vill jag har runt 20-21. Ungarna vill ha runt 18....

jag har 21,5 inne + 24-25 i badrummet.
i garaget har jag haft 16.5, men tror det ligger runt 18-19 nu

Nimajneb skrev:
hmm... "värmeflödet genom väggen " låter intressant...kan du utveckla?
Näe (vill inte verka knepig här men det är beskrivet på så många ställen att det är lättare är att läsa det i skolboksform direkt). Det finns ju spaltmeter skrivet om detta i böcker och online. Bara att googla lite så har du att läsa i flera timmar. Det är ju egentligen skolfysik som dom flesta av oss läst någongång.

Thorsella skrev:
jag har totalt 4000liter
eldar jag sista vedinlägget på kväll kl 21 måste jag elda vid middagstid ca 3-4 vedinlägg beroende på ved 190liters vedinkasst
Hos oss räcker mina 4000 l i 3 dygn med 22-23 gr innetemp, och då har det varit
-5 - (-15) gr ute. Huset byggt -93 i skåne. Dessa liter värmer jag 50 gr på 1,5 ilägg bra björkved med min Atmos 40 kw. Super nöjd / Peter

MathiasS skrev:
Näe (vill inte verka knepig här men det är beskrivet på så många ställen att det är lättare är att läsa det i skolboksform direkt). Det finns ju spaltmeter skrivet om detta i böcker och online. Bara att googla lite så har du att läsa i flera timmar. Det är ju egentligen skolfysik som dom flesta av oss läst någongång.
Skulle själv påstå att energi(värme)strålningen(förlusten) genom en vägg är direkt propotionelig mot area och temp diff.
Men så länge det är lagomt varmt så bryr jag mig into om hur mycket atomerna hoppar o skuttar.:)

Tossegubbe skrev:
Vad jag hört/läst så ger en ökning från 20-23grader ungefär en fördubbling av energiåtgången.
Man ska nog inte tro på allt man hör. Då skulle man t.ex. inte tjäna det minsta på att sänka temperaturen inne enligt en del orakel.
Den temperatur man förlorar genom väggar, fönster och tak står i direkt proportion till skillnaden mellan temperaturen inne och ute. Blåst ger en större avkylning.

AndersG skrev:
Just diskussionen värme kontra kostnad är intressant. Vi har fjärrvärme och betalade 1825,73€ förra året för 26,15MWh.

En tumregel jag sett är att en grad ökar kostnaden med ca 5%. Någon som har synpunkter på den kalkylen?
Förlusterna från huset är direkt proppotionellt mot diff tempen mellan ute och innetempen...dvs 5% stämmer ganska bra, skulle man vara tvungen att elda året om blir det nästan 8% ökning, men på sommarmånaderna är ju värmen avstängd.

OK. Jag är eg inte ute efter ngt exaktare än så. Hittade även:

"För en välisolerad byggnad är värmeförlusterna ut genom
byggnadsskalet av storleksordningen 1 Watt/m² golvyta
och grads temperaturskillnad mellan ute- och innetemperatur.
Vid 30° temperaturskillnad mellan ute- och innetemperatur
försvinner 30 Wm², eller 0.36 kWh under 12
timmar."

http://www.betong.se/admin/UploadFile.aspx?path=/UserUploadFiles/Energirapport.pdf

Även detta är ju tumme eftersom väggytan kan variera ganska mycket, oberoende av kvadraten. Tex om man jämför ett 70-talshus med 2m takhöjd med ett modernt med 3m takhöjd.

21-22 i bostadsplanet och 17-18 i källaren. Lokalt kallare i hörnen...

Ca 22-25grader i vardagsrummet (där luft-luft pumen sitter)
runt 18-19 grader i övriga rum.

I söndags när utetempen låg på ca -19 grader hade vi ca 8 grader i kök och sovrum, blev till att sätta in extra elelement där...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.