Hej! Första vintern i hus blev naturligtvis kall - och därmed dyr. Utan erfarenhet av värmesystemet är det dock svårt att avgöra om kostnaderna är rimliga eller om man ska försöka jaga fel någonstans. Vore tacksam för kommentarer och utbyte av erfarenheter - tycker att elförbrukningen för enbart värme ligger högt, men vet inte om det är orimligt.

Grundförutsättningen är hus byggt 1910, 196 + 134 m2 yta (källare, två våningar samt inredd vind). Bergvärme installerat på 80-talet, ny värmepump 2008 (ctc). Effekt har jag inte i huvudet just nu, och vill inte gå ner i den kalla källaren (två små element räcker inte till för att värma upp den). Vattenburen värme, plus elgolv (1993) i kök (våning 1) och badrum (våning 2). Huset ligger i Gamla Råsunda, Solna.

Jag har experimenterat med inställningar och värme i vinter och konstaterat att vi behöver fler radiatorer på entréplan eftersom vi vid "normalinställningar" på pumpen bara lyckas få 16,5 grader där, men 20 på andra våningen. Ökar jag lutningen eller justering på värmepumpen blir det varmare på första våningen, men olidligt varmt i sovrummen på övre plan. På den inredda vinden får vi komplettera med ett elektriskt element när gästrummet används, annars ligger det på ca 14 grader i det rum där radiatorn fungerar. Isoleringen ska förbättras på vinden vid en framtida renovering.

Nu har vi varit bortresta den senaste veckan, då temperaturen hållit sig på några minusgrader i stockholmstrakten, och eftersom jag ville veta hur mycket huset "drar" i uppvärmningskostnader passade jag på att dra ur sladden på allt som kan tänkas dra el förutom kyl och frys (båda från 2009). Elgolven har varit avstängda. Resultatet ligger på ca 80 kWh/dygn, vilket jag spontant tycker känns väldigt mycket, men det kanske är det man får räkna med?

Undrar nu;
- är 80 kWh/dygn en rimlig elförbrukning under givna förutsättningar?
- om vi kopplar in fler/större vattenburna radiatorer (i källar, entréplan samt i en framtid också på vinden), kommer det att påverka också elförbrukningen?

Mycket tacksam för input!
/Bugatti - som tröttnat på att ha skidbyxor och fleecetröja inomhus...

Lyckades naturligtvis lägga detta inlägg i fel ämneskategori - kan någon vänlig själ hjälpa mig att flytta den rätt?

• Gilla
händige harry
  • Laddar…
80 kWh/dygn låter ganska bra. Jag har 60 kWh/dygn vid ca -2 grader. ca 100 +20 m2. Vid -10 ökar förbrukningen snabbt till ca 100 kWh. Min elpatron slår till vid ca -6. Jag har dock ganska dålig isolering.

Med dom förutsättningarna tycker jag att det tom. låter ganska lågt.

Kan du inte strypa elementen på ovanvåningen? Själv har jag knappt någon värme alls på ovanvåningen - den blir tillräckligt varm ändå. Jag tycker att det är en fördel att ha termostater på alla element (särskilt högt upp i huset) så det lätt går att strypa värmen om det blir för varmt.

Där ser man! Jag hade nog på något sätt snöat in på att bergvärme skulle vara så effektivt att det på något sätt skulle "trolla bort" elkostnaden. Nu känns det bättre, inte för att elräkningen blir billigare, men för att jag kan koncentrera mig på att få en ok temperatur i huset istället för att leta efter potentiella fel.

Strypa elementen på övervåningen ska jag naturligtvis göra. Just nu ligger termostaterna i en bokhylla i sovrummet eftersom de hade fastnat i stängt läge, men jag törs nog sätta dem på plats igen nu när de har "motionerats" lite. Ska bli intressant att se hur det påverkar vindstemperaturen, om det blir mer varmvatten "över" till vindsradiatorerna.

Dags att börja mixtra med kurvorna igen med andra ord. Tror ni att jag kan räkna med en 5%-ig ökning av elkostnaden för varje grad jag justerar det utgående vattnet (såg de siffrorna i en formel som dock baserade sig på ändringar av rumstemperaturen), eller har jag fortfarande inte förstått hur en värmepump egentligen fungerar?

Vore också tacksam för input på min andra fundering, kommer elkostnaden att påverkas om man kopplar in fler radiatorer på det befintliga systemet?

Stort tack!

Vet ej om jag lägger detta inlägg på "rätt" avdelning men

Hej ! Är nybörjar på detta forum:(.. jag har en undran om min el förbrukning och undrar om det är någon annan " som har liknande förutsättningar som jag och har oerhört höga elräkningar !

Bor i ett 1-plan villa med källare Ventilation:Självdrag .Värmesystem ;Bergvärme installerad -06 IVT , har en IVT Greenline HT Plus Boarea 103m2 bi area 136 m2
har golvvärme i spa rum som vi aldrig andvänder för dyrt har hört att golvvärme drar oerhört med el ??

tycker jag har så hög elförbrukning någon som är duktig på en IVT Greenline HT hade en årlig service på bergvärmepumpen o det kosta 2500:-!!!!!! helt sjukt :P
Kan jag kontrollera när elpatronen går in ??ser jag det på "displayen? dum fråga ...om jag ändrar skjuter "upp" (har en nivå mellan 1 - 10 ) höjs automatiskt min elförbrukning då?? fråga två ? Påverkar begvärmen vår inne temperatur ?

H

kandet vara fel på vårt element eller kan det dra från förstret för i vår sovrum är det jättekallt på golvet har kollat elementet ! verkar var ok

någon kunning att hjälpa mig med svar:(

Blev ej klok på servicekillen som var här ..måste ha proffs hjälp härifrån detta forum !

min elförbrukning var månad okt-06 1712 kwh nov-09 1753 kWh o dec 2892 kWh ville bara kolla om det är någon i detta land som har något liknade i förbrukning???

tycker det är för mycket !! med tanke på att vi är en trebarsfamilj med allt som innebär tvättmaskin på o diskmaskin på osv ska man ha i åtanke !!

Tacksam för svar angående detta !!!!!!:)

Vi har ett hus på boyta 230kvm och biyta 130kvm byggt -70 och vi hade ca: 3500:- i dec. förra året, fast mitt i sommaren ligger vi på ca: 600:- ink. hushålls el.

Om nivån höjs "1-10" så höjer pumpen värmen på vattnet som cirkulerar till elementen och då ökar elförbrukningen. Du kan även luta kurvan med finsjustering 1-10 och då kan du trimma så att värmen är tex. 20gr inne om det är iskallt eller några plus ute.

bugatti skrev:
Vore också tacksam för input på min andra fundering, kommer elkostnaden att påverkas om man kopplar in fler radiatorer på det befintliga systemet?
I teorin ja. Ditt värmesystem kommer klara sig med lägre framledningstemperatur vilket gör din värmepump något effektivare. I praktiken vet jag inte om det gör något.

'Hur har det gått med termostaterna/strypningen?

Värmepumpar kan vara lite luriga, det krävs bara att någon tempsensor i dem inte fungerar riktigt, så startar en elpatron och drar massor med el.

Sen kan ju borrhålet spöka om det inte har tillräcklig kapacitet...

Men bugatti hade ju ett väldigt stort hus. 330m2 !!!??, och dessutom från 1910, (isolering ????), så en förbrukning på 80kWh/dygn verkar helt ok.

bugatti :
Antar man att din värmepump har ett cop på 3,5 så har du en energiåtgång på 280kW/dygn dvs det ger 0,84kW/m2 och dygn vid någon minusgrad...vill nog påstå att det är ett ganska dåligt värde även för en så gammal kåk.....jag skulle förväntat mej minst 30% lägre förbrukning.

bugatti skrev:
Strypa elementen på övervåningen ska jag naturligtvis göra. Just nu ligger termostaterna i en bokhylla i sovrummet eftersom de hade fastnat i stängt läge, men jag törs nog sätta dem på plats igen nu när de har "motionerats" lite. Ska bli intressant att se hur det påverkar vindstemperaturen, om det blir mer varmvatten "över" till vindsradiatorerna.

Stort tack!
Låt termostaterna ligga kvar i lådan o se bara till att du har rätt instrypta radiatorer i hela huset, Radiatorerna kan va strypta redan i rum som är kalla så kolla även detta..

Man kan lättare "provstrypa" med termostaterna, så ser man om det hjälper.

Japp, det blev ett lite större hus än vi hade planerat... Läget var det rätta, och villautbudet i Råsunda är begränsat. Inga nackdelar dock med storleken, förutom uppvärmingskostnad och att det är omöjligt att hitta fyraåringen om hon vill gömma sig...

Har inte monterat dit termostaterna ännu, har genom att leka med kurvorna på värmepumpen fått upp temperaturen på plan 1 till 18 grader, och 21 på övervåningen (och blundar för elkostnaden), vilket även jag kan sova i (min italienske man vill helst ha ännu högre i sovrummen...). Framemot våren ser vi till att installera ett par radiatorer till, och sedan får vi titta på strypning/flöden när det börjar bli kallt igen.

Vad är det praktiskt sett för skillnad på att strypa elementen jämfört med att strypa flödet med termostaten? Är det bara att man rubbar hela systemet (om det är rätt inställt) om man ändrar inställningen på termostaten, eller finns det fler skillnader?

Är en korrekt kombination av radiatorstorleksbehov/flöden/strypningar etc. efter våra behov något som en vanlig VVS-firma eller en värmepumpsleverantör kan hjälpa till med, eller finns det andra "värmeexperter" som man bör kalla in?

Och stort tack för alla svar!

...och isoleringen lämnar helt klart en del att önska, liksom tätning kring gamla tvåglas-fönster (bara ett par stycken i orginal, tyvärr, resten är ett hopplock från sextiotalet och framåt, de tidigare ägarna hade inte kvalat in på byggnadsvårdsforumet) och dörrar... Finns en hel del att göra för att få ner elräkningarna med andra ord!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.