Hej!

Jag har nyligen byggt ett garage på ca 60kvm. det är bra isolerat med 120+45mm i ytterväggar, 200mm cellplast i betongplattan, 300mm i tak. När jag byggde passade jag på att dra ner golvvärmeslang i plattan för att kunna ha möjlighet till ett vattenburet värmesystem.

Garaget består av garagedel på ca 45kvm och förrådsdel på ca 15kvm. i garagedelen är tänkt att hålla 10-12 grader och i förrådsdelen vill jag ha 20 grader. Naturligtvis planerade jag för detta när jag drog ner golvvärmeslangen och har således 3 slingor nedgjutna varav två i garagedelen samt en i förrådsdelen detta för att kunna ha möjlighet till olika temperatur.

Innan vintern kom hann jag med att köpa en mindre elpanna från Värmebaronen en s.k. VE4 med tillhörande fördelare samt termostater och dess tillbehör. Nu är allt inkopplat och klart och det fungerar utan problem. Dock funderar jag över förbrukningen? Är det dålig ekonomi att låta en elpanna på 4,5KW värma mina 60kvm? Har funderingar på att byta till en billigare Luft/Luft i garagedelen samt att sätta in ett el-elemmet på 1000W i förrådsdelen som endast är på 15kvm.

För info så kom jag över pannan från Värmebaronen samt fördelare mm. extremt fördelaktigt så det skulle bli en vinstaffär för mig att sälja dessa på begagnatmarkand.

Anledningen till att jag velar är att jag tvivlar på om detta är det mest ekonomiska i längden, kanske är det så att minielpannan är ett bra alternativ eller så är den inte det shocked.gif

Därför tänkte jag att ni "proffs" skulle få ge mig lite infallsvinklar och feed back..

Tack på förhand!
modify_inline.gif

En luftvärmepump ger dig 3 gånger billigare uppvärmning än en elpanna.
En vanlig luftvärmepump vill helst ha 17-18 grader där innerdelen sitter för att avfrostningen ska fungera bra. Sätt luftvärmepumpen i förrådsdelen så fungerar det bra.
Garagedelen värmer du från förrådsdelen enklast med en halvöppen dörr och en värmefläkt men bäst med en termostatstyrd kanalfläkt som leder värme från förrådsdelen i en kanal till bortre delen av garaget.

Sätt en elmätare på pannan, så du vet hur mycket du förbrukar.

Men i "västra götaland" är det väl inte speciellt ofta det blir rejält kallt, så jag håller med om att en luft/luft enligt johanpelles förslag borde bli bra mycket billigare i längden.

Man kan ju få sådana för några (iallafall inte mer än ett halvt dussin) tusenlappar numera

.. Ett annat sätt att spara på uppvärmning i garage (Om man inte har FTX eller frålluftsvärmepump) är helt enkelt att blåsa in frånluften från huset direkt i garaget....

johanpelle skrev:
Garagedelen värmer du från förrådsdelen enklast med en halvöppen dörr och en värmefläkt men bäst med en termostatstyrd kanalfläkt som leder värme från förrådsdelen i en kanal till bortre delen av garaget.

Kanalfläkt låter intressant. Antar att du inte menar någon vanlig värmeflyttare, för mina erfarenheter är att dom låter mer än vad dom gör nytta. Vart hittar jag en lämplig termostatstyrd kanalfläkt?

Hittade detta paketet:

http://www.soliduct.com/installation-varmeflyttarpaket.htm

Dock ser jag att fläkten tar 65W, vilket är relativt mycket, sedan verkar den helelr inte vara termostatstyrd...

Nån som har andra bra förslag till kanalfläkt med termostat? Och komemr det att fungera tillfredställande?

tack på förhand!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.