Har lite funderingar kring pellets och priser jämfört med el.

-Pellets 8mm:
1 kg = 4,8 kWh

Verkningsgraden är 70% på min panna/brännare.

Innebär detta då att effekten jag får ut är:
1kg = 3,69 kWh

Jag betalar alltså för 1,1 kWh som jag slänger bort?!

I mitt fall innebär det i så fall att jag betalar 0,94 kr / kWh.
(Utgifter för sotaren tillkommer också)

-Luftvärmepump:
Jag köper 1 kWh och får ut 3 kWh.

Jag betalar 0,95 kr / kWh till Jämtkraft.

Innebär detta då att jag betalar 0,32 kr / kWh för effekten jag får ut?

Japp, precis så hänger det ihop.

Såg på ett norskt program på TV häromveckan, de förutspådde 25% ökning på el, 50% på biobränsle och 100% på olja till 2020 (tror det var det årtalet), förvisso på den norska marknaden men ändå....

PS.
Luftvärmepumpens COP är ju beroende på utetempen vilket gör kalkylen annorlunda när det är kallt ute men det vet du ju säkert.

Är väldigt ny på allt detta...
Tycker jag betalar sjukt mycket för min pelletseldning, därför funderar jag på att sätta in en luft-luftpump.

Den är ju billigare än direktverkande el i allafall, försök se det så ;)

Jag konstaterade samma som du när jag stod inför valet av uppvärmningskälla för ett tag sedan. Eftersom investeringarna i mitt fall blev ungefär lika stora så valde jag bergvärme framför pellets. Har för mig att jag räknade ut att elen skulle behöva kosta mer än 2,6 kr/kwh för att pelletens skulle bli lönsam med dagens pelletspriser.

95 öre lär inte täcka alla dina rörliga kostnader för elen!

Pellets i säck kan man köpa för 2800 :- / ton, dvs strax under 60 öre /kWh.
(Troligen är det bäst att köpa allt man behöver under den varma årstiden och inte nu när det är så stor efterfrågan, kanske man kan komma ner ytterligare några ören).

Det verkar som om du betalar för mycket för pellets?

70% verkningsgrad ser heller inget vidare ut, det kan vara värt en insats där, kolla tex rökgastemperaturen, ett pannbyte kanske lönar sig ?

Men tänk på att så länge inte allt försvinner i skorstenen kommer pannförlusterna kanske huset tillgodo åndå, en modern anläggning bör ligga på närmare 90% i verkningsgrad, vilket ger ett energipris på ca 65 öre/kWh.

95 öre per kWh per el kan du nog inte heller räkna med i framtiden (iofs inte fasta pelletspriser heller, men bortsett från det)

Politikers förtjusning i elskatt lär knappast minska i framtiden och elpriser under 1,50 den kalla årstiden bör man inte kalkylera med. Har du verkligen med nätavgiften i ditt pris ?, Ni kanske har skatterabatt på elskatten där uppe dessutom ?

Vid el på 1,50/kWh krävs ju ett genomsnitts COP på 2,3 för att en VP skall löna sig, och om vi pratar luftvärmepumpar (I Jämtland?) på vintern finns det nog inte mycket till COP alls vintertid, luftvärmepumpar funkar hyfsat kring nollan och uppåt, när det blir -10 eller kallare, ger de knappast någon vinst mot pellets... En luft/vatten pump (eftersom den skall ersätta en panna) av god kvalitet kostar mer än en ny pelletspanna inkl brännare och veckoförråd...iallafall idag...

Att spekulera om framtidens mest kostnadseffektiva energislag brukar bara sluta i fanatiska religösa debatter.

Luft/vatten är idag inget rimligt alternativ iom. ROT-avdraget, eftersom man får en berg/markvärmeanläggning för samma eller mindre pengar men med högre effektivitet. Med en modern pump och inte allt för konstigt värmesystem så kommer man i i sådana fall upp i 3,5 över året, med ett bra värmesystem så är 4 fullt möjligt. I det fallet ligger break-even på 2,6 kr/kwh och dagens pelletspriser.

Till T.S, såg att du skrev panna/brännare då har du alltså både tapp och radiatorvärme med pelletseldningen, en luft-luft bidrar bara med komfortvärme hur mycket beror ju givetvis på utetemp, modell, placering av innerdel.

Skaffar du en luft-luft så måste du ju ändå elda på för att få tappvarmvatten om du nu inte skaffar en separat vvb men det låter ju lite anständigt.

Du kanske menade en luft-vatten värmepump, men då ska ju den finansieras :)

Annars tycker jag tipset ovan om att trimma in din nuvarande anläggning verkar mest lönsam.

Med min elförbrukning betalar jag 1.41kr/kWh för elen. För pelletsen betalar jag 2300:- för en pall på 832 kg, 2.76kr/kg.

Om jag antar att jag har en verkningsgrad på 80% i pelletskaminen innebär det:
4.8kWh × 0.8 = 3.84kWh/kg,
2.76 / 3.84 = ~0.72kr/kWh

Känns som att uppvärming med pellets är rätt alternativ, åtminstone för mig.;)

Rozeman skrev:
Med min elförbrukning betalar jag 1.41kr/kWh för elen. För pelletsen betalar jag 2300:- för en pall på 832 kg, 2.76kr/kg.

Om jag antar att jag har en verkningsgrad på 80% i pelletskaminen innebär det:
4.8kWh × 0.8 = 3.84kWh/kg,
2.76 / 3.84 = ~0.72kr/kWh

Känns som att uppvärming med pellets är rätt alternativ, åtminstone för mig.;)
Pellets är nog billigare för alla jämfört med direktverkande el, det är när du blandar in värmepumpar i ekvationen som diskussionen går igång... ;). Det var också TS fundering.

Intressant frågeställning helt klart. Jag eldar pellets i en konverterad oljepanna och det funkar över förväntan såhär långt efter ca 4 år. Kostnaden för installationen var lägre än en fyllning av olja så investeringen var intjänad första året nästan.
Så i dagsläget så finns det ingen installationskostnad att lägga in i kalkylen utan det är rent pris på pellets som gäller.
Nu till saken, jag har även en Panasonic luft/luft som sitter i huset som jag inte kör speciellt mycket. Den får snurra lite på tidig höst och sen vår när jag går över till att värma tappvatten med elpatronen och låter pelletsen vila (är även detta kanske väldigt oekonomiskt?).
Skulle det vara ekonomiskt mer fördelaktigt att köra Panasonicen hela kalla årstiden?
Och vid vilken utetemp ger den sämre ekonomi än pelletsen?
Den sitter inte speciellt bra för att värma hela huset men ger ju onekligen ordenligt med extravärme iaf på övervåningen.

Frankefranjo skrev:
Har lite funderingar kring pellets och priser jämfört med el.

-Pellets 8mm:
1 kg = 4,8 kWh

Verkningsgraden är 70% på min panna/brännare.

Innebär detta då att effekten jag får ut är:
1kg = 3,69 kWh

Jag betalar alltså för 1,1 kWh som jag slänger bort?!

I mitt fall innebär det i så fall att jag betalar 0,94 kr / kWh.
(Utgifter för sotaren tillkommer också)

-Luftvärmepump:
Jag köper 1 kWh och får ut 3 kWh.

Jag betalar 0,95 kr / kWh till Jämtkraft.

Innebär detta då att jag betalar 0,32 kr / kWh för effekten jag får ut?
Ja i det stora hela blir det rätt, men du får bara tillgodo 3360 kWh av dina 4800 kWh om du har 70% verkningsgrad, Så det blir ändå lite sämre för din del..
Vad betalar du för pelletsen?

Förbrukar man 20-25000 kWh/år o har 2 sotningar/år o brandskyddskontrol vart annat år gör det ca 6 öre/kWh ;)

Pellets är inte billigt idag o då biobränsle användningen i världen ska öka kommer skillnaden snarare bli mindre framöver, Priserna kommer lägga sej lite under elpriset..
Gick ut nu o kollade på Skelleftåkrafts elpris, Räknat på dagens pris av 2400:-/ton för pelletsen som jag betalar nu o ett nyteknat 3 årsavtal som nu stigit med 7-8 öre/kWh sen dec så tjänar jag 2180:-/år med pellets jämfört med elpatron om jag räknar in sotaravgifterna.. Har räknat på pellets + hushålsel o hushållsel samt elvärme
Pellets inkl sotningsavgifter 70 öre/kWh el 93 öre/kWh med 3 årsavtal..
Nu har jag iof el för ca 50 öre/kWh inkl kapitalkostnader via andelar i vindkraftverk :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.