Hej,

Jag har några funderingar om hur man kopplar in flera värmekällor och förbrukare på en acktank.

Systemet jag har tänkt bygga består av:
1. Vedpanna.
2. 4 tomma acktankar.
3. Tappvattenautomat.
4. Värmeväxlade för solvärme.
5. Elpatron.

Jag har tänkt seriekoppla acktankarna så att det fungerar som en enda stor tank.

Till min fråga.: Kan man koppla in alla dessa källor på samma ingång på acktanken eller måste jag ha separata in/utgångar för varje källa/förbrukare?

Det känns som att jag skulle kunna få problem med att koppla n alla på samma ingång då t.ex. tappvattenautomaten ev. skulle kunna ta vatten från pannan istället för tanken.

Inte mycket liv här inte...

Är det ingen som vet om man kan använda samma in/utgång för samtliga saker?
Är det någon som har ett liknande system?

Skulle även uppskatta åsikter om systemet.

Prova sök funktionen finns massor med inkopplings förslag på acktankar.

Ska du köra med solvärme på 4 seriekopplade acktankar? dvs c:a 3.000 liter?
Det kommer inte att fungera.
Vad gäller urladdningen, så ska det ske samma väg som det laddas. Om du förstår vad jag menar..

Har du möjlighet att få in en enda stor tank är nog det att föredra till en vedpanna..

ichgary skrev:
Ska du köra med solvärme på 4 seriekopplade acktankar? dvs c:a 3.000 liter?
Det kommer inte att fungera.
Med risk för att låta som en amatör, varför skulle inte det fungera?
Som jag förstår det är seriekoppling det bästa alternativet om man inte har en tekniktank.

ichgary skrev:
Vad gäller urladdningen, så ska det ske samma väg som det laddas. Om du förstår vad jag menar..
Nja, jag är inte säker på att jag förstår vad du menar. Min fråga var ju om jag kan använda samma anslutning till att ladda tanken som att ladda ur den. Kommer jag riskera att mina förbrukare får vatten från pannan istället för tanken om jag kopplar på det viset?

ichgary skrev:
Har du möjlighet att få in en enda stor tank är nog det att föredra till en vedpanna..
Ja, hade jag plats för en stor skulle jag helt klart välja det men jag måste få in tankarna i källaren genom dörrar och ned för trappen. Det begränsar storleken ganska mycket...

Hade jag varit dig hade jag nog kopplat solvärmen att endast jobbar mot den första tanken..

Och ja, du kan ladda ur samma väg som du laddar i, men se till så att det är kortare rörlängd till tank än panna. Dvs så nära tanken du kan..

En fördel med att koppla så är att du kommer ha varmvatten direkt när pannan är tänd eftersom du har en TVA..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.