även om elskåpet är från -63?vad kan rörisen ha grundat detta resonemang på, att om jag skulle ha kraftigare elpatron än 6 kw,så måste det till "ett annan självförsörjande skåp"

är ju själv novis på allt vad termer elstyrkor heter:))

men skulle jag alltså klara mej på en 10 kw LV pump (te x bosch ehp aw 6 eller 8) ner till ca -20 grader?framledningstemperaturen bör nog vara ca 45-50 grader i detta klimat med mina tretton radiatorer med termostater på:)) tillsammans med inomhusdelen(bosch cc 160/9,elpatron 9kw) finns det kanske 6 kw elpannor? då jag klarade det bra i vintras med våran patron av samma styrka.....

gör ju av med mina 15 000 kwh/år

vill ju också kanske ha tv och lite smålampor och frånluftssystemet, samt en tvättmaskin och kyl på........

Redigerat:
Göran.W
Det enklaste hade varit att ta ut en elektriker som kolla på hur det ser ut så man inte får någon otrevlig överaskning.
Men generelt så bör ni nog köpa en tre fas pump om ni bara har 16A huvud säkring för om man tar en en fas pump på 6kw så kräver den ca 10A och då kan man inte belasta den fasen med någon elpatron utan bara dom andra 2 och då får elpatronen bara 4kw i effekt.
Välj ut någon eller några lv pumpar ni kan tänka er och låte en elektriker kolla vad ni har för förutsättningar så kan ha ge er råd ang vilken lv pump och el patron som passar utifrån ert ström läge.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.