Vi är sugna på att installera en fast luftkonditionering i sovrummet. Vi vill inte ha en mobil AC, eftersom de är högljudda och klumpiga. Jag har försökt leta bland gamla trådar, men hittar bara trådar om just mobila apparater.

Om jag har förstått det rätt är det i princip en värmeväxlare jag är ute efter? Är det samma sak som en luftvärmepump? Jag kan ingenting om sånt här, och har inga som helst planer på att installera den själv, men jag gissar att jag måste göra inköpet på egen hand... ;)
Jag är alltså ute efter en apparat som är:
1. Tyst
2. Någorlunda liten/snygg
3. Någorlunda billig (helst under 10 kkr, men kan gå upp mot 20 kkr om det krävs).
Några tips?

Om någon har en uppfattning om vad det skulle kosta med installation så får ni gärna skriva det också...

Det är en vanlig luftvärmepump ja, du kan installera vilken luft/luft som helst och använda den som AC.
Däremot vet jag att vissa pumpar säljs som AC istället för värmepump och jag vet faktiskt inte vad (om något alls) som skiljer dom..
Leta du efter luftvärmepumps installatörer i din närhet, under 20tkr bör inte vara svårt att hitta installerat och klart.

FredrikR skrev:
Kan rekommendera www.polarpumpen.se

Varför?

Billigast javisst, kan du nämna nån annan fördel? TS ville ha med installation, polarpumpen har inga egna installatörer utan skickar en kylfirma. Då bör man verkligen kolla upp vad som ingår eller inte.

Jag valde bort polarpumpen pga av jag ville ha en seriös firma som tog ansvar för hela affären + installationen.

http://www.ehandel.com/ehandel/visa-butik/visa-butik.php?item=cms_4-s1/1603&group=cms_4_grp-s1/17

Jag tycker jag hade koll på vad som ingick och inte, trots att Polarpumpen skickade dit en kylfirma. Det framgår väl rätt tydligt vad som gäller? :)
Installatören kom på utsatt tid kom på utsatt dag och tid.
Pumpen sitter där nu och fungerar, vad mer kan jag begära?

Jo, som fördel kan jag nämna att dom var snabba att leverera pumpen, och det dröjde inte lång tid innan den monterades.

Redigerat:
Det blev Polarpumpen. Betalning via faktura, efter att jobbet är utfört. Och snabba verkar de vara - vi har inflyttningsdag i nya huset i mitten på oktober, men installationskillen ringde häromdagen och undrade när han kunde komma... ;)

Och apparaten vi valde var den här:
http://polarpumpen.e-butiken.se/?artnr=Panasonic+7-RE9

Så får vi hoppas det blir bra!

Glömde säga att priset blev 11 000 kr, varav 2800 kr installation (efter ROT).

Låter som ett utmärkt val.

Fint med billig värme på vintern också, även om det bara är i ert sovrum.

Ja... Vi har ju iofs fjärrvärme, så det är väl tveksamt om det blir någon besparing just nu, men man vet ju inte vad som händer framöver. Och det är ju alltid trevligt med en backup den dagen det händer nåt med fjärrvärmen... :)

C
Värmen från värmepumpen kostar nog inte hälften av värmen från fjärrvärmen...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.