Hej.
När vi flyttade in tog vi bort ett element för att kunna sätta gips på väggen bakom. När det elementet var borta började vi tappa ur elementet i rummet brevid (av samma orsak). Förmodar att detta var anledningen till att det började spruta vatten från det första elementet.

Hur som helst fick vi på det första elementet i en väldig fart. Lite väl fort tydligen för det blev inte riktigt tätt. Stod och smådroppade lite efteråt men vi sänkte trycket i systemet så att det i alla fall slutade droppa. Nu är snart vintern på gång igen och jag skall försöka ta loss elementet igen för att försöka få det tätt så att jag kan höja trycket i systemet igen.

Vi har luft/vattensystem, dvs luftpump (CTC) kopplad till en kombipanna (tror det heter så??) med extra elpatron då det behövs. En cirkulationspump kör runt vattnet i systemet.

Min fråga är: hur gör jag för att ta bort elementet utan att orsaka jordens vattenläckage?

Mvh
Mikael

Ska du vara säker får du tömma systemet. Annars borde fungera igen om du bara tar bort detta element (och denna gång inte släpper in luft i systemet genom att öppna någon annanstans).

Ha sen ordenligt med lin & pasta på gängorna, så får du tätt.
// Bärt

Om man chansar på att inte tömma systemet, ska man då stänga av pannan, cirkulationspump mm? Gör man i övrigt så här?:

1. Stäng ventil.
2. Töm element på vatten.
3. Plocka bort element.
4. Täta med lin och "klet".
5. Sätt tillbaka elementet.
6. Öppna ventilen.

???? Jag vill vara väldigt säker på att jag gör rätt.....

Ingen som vet?

Ja, stäng av pannan och cirkulationspumpar för säkerhets skull.

Om det läcker mellan element och radiatorkoppel kan du göra så här:

1. Skruva termostaten i botten (så kallt som möjligt)
2. Skriva av "hatten" för returventilen och skruva sedan in returventilen. Räkna hur många varv du skrivar in skriven så du kan återställa till samma läga
3. Tappa ur vatten ur elementet
4. Plocka bort elementet
5. Lin+ pasta
6. Sätt tillbaka element
7. Skruva tillbaka returventilen samma antal varv som du stängde den med
8. Öppna termostaten
9. Starta pannan, cirkpumpar etc. igen
10. Fira med en öl ;)

Var läcker det? Är det mellan element och radiatorkoppel (dvs där du har en konisk anslutning) så skall du inte använda lin, räcker med pasta typ unipak, annars kan det vara så att en av rördelarna är trasig (om det är väldigt gamla element). Läcker det någon annanstans så har du nog fått på för dåligt med tätning i gängorna.

Bekräftar MMR:s inlägg: Jag hade problem med att det läckte från en T-koppling som jag satt en plugg i. Där kan man inte sätta lin för då går inte pluggen i botten. Då räckte det med att lägga i Unipak i gängorna och kontaktytorna, så smörjde det upp det hela så att det gick att dra lite till + att det hjälper till att täta.

Tack skall ni ha. Ser fram emot ölen! :D

Vi vet fortfarande inte var det läcker..säger du var så kanske du får ett exaktare svar så du inte står där utan rätt grejer när det börjar bli kallt :)

Danne031 skrev:
Vi vet fortfarande inte var det läcker..säger du var så kanske du får ett exaktare svar så du inte står där utan rätt grejer när det börjar bli kallt :)
Vattnet kommer ifrån den stora kopplingen mellan elementet och rören/ventilen, dvs från den kopplingen som jag lossar för att kunna plocka bort elementet.

Vet egentligen inte om problemet sitter i gängorna i den kopplingen eller om det är något problem med den där konkopplingen som sitter ovanför (som jag fattat det...). Men jag tänker att om jag bara får loss elementet så att jag kan kleta på massa klet på både gängor och konkoppling så borde det väl bli tätt.

Om det är konkopplingaså hjälper det föga med klet på gängorna tyvärr, likaså hjälper det inte på konan heller. När tar isär det så kolla hur konan ser ut (på båda halvor) så det inte ligger smuts emellan eller att den kommer snett när du monterar ihop det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.