Funderar på ett rent luftburet system med FTX och LLVP för fritidshuset jag skall bygga.
Det är 93kvm netto, 286 kvm omsluten area. 13.2x7.8 meter platta. Med 200 mm frigolit i plattan, 300mm lösull på taket och 45+145+45mm 0.033 i väggarna når jag Umedel 0.23 enligt www.energiberakning.se. Med en IVT Nordic Inverter 12 FR-N och 75% återvinning i FTX:en blir effektbehovet 2035 Watt och förbrukning 53 kWh/kvm/år. Låter ju bra.

Finns det någon hake i resonemanget? Verkar beräkningen rimlig? Blir det väldigt torr luft med ett sådant här system? Är rädd att jag skall få problem med torra luftrör med ett rent luftburet system. Antagligen bara fördomar baserat på flygresor men jag undrar om det finns folk här som har erfarenheter av rent luftburna system som kan berätta. Annars tycker jag det låter bra att slippa vattenburet i ett fritidshus.

/Anders

Luft är ju ett dåligt medium för värmetransport..du skulle kunna installera ett sprit/vattenfyllt govvärmesystem i stället.

Annars så är ett luftburet system baserat på luftvärmepump bra för du kan kyla ner luften vid för varmt väder på sommaren.

Det skall inte vara något problem. Jag körde "forced air" i en stor villa (efter svenska förhållanden) i den torra ökenluften i Denver. Det gick jättebra och jag skulle gärna ha det igen. Dock hade vi en luftfuktare för att kontrollera vattenbalansen i luften. Det gjorde vi dels för att förlänga livstiden på trägolvet och dels för komfort så man slapp vakna mitt i natten för att dricka lite vatten.

Luften värmdes med gas vilket i princip är standard i luftkonditionerade hus i de trakterna. Fördelen är att samma system används för värme och kyla, nackdelen att justering per rum kan vara knepig. Men det fixas oftast med inställning av luftventilerna i olika rum.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.