Hej!

Har nu eldat ved i ett år men bestämt mig för att det är slut med det.
Till hösten blir det pelletsbrännare i den 5 år gamla vedpannan. Det sitter
2 x 500L tankar inkl. VVS.

Går nu i funderingarna att sätta in LLVP i 20 kSEK pris-klassen för att kunna få
lite vettig temperatur under sommaren (köra den som AC) men även för att få ner
luftfuktigheten inomhus på markplan. I källaren står en avfuktare, inredd källare med tvättstuga och matta runt grunden sedan 10 år. Att jag väljer en dyrare variant är för att nyttja den under hösten/vintern/våren för värmeutvinningen

Är det en klok investestering att köpa på sig LLVP för att minska pellets-hanteringen vintertid?
Hoppas och tror att man står ut med susandet från en LLVP....

+ och - är uppskattat av er med kunskap/erfarenhet!

Att slänga ut befintlig anläggning för att sätta in LVVP eller annan dyrare lösning lockar inte.

Mvh,
Daniel

Redigerat:
Krilleman
Jag kan aldrig förstå hur annat system än ved blir billigare, och då snackar vi ekonomi, inte bekvämlighet, vill du ha det bekvämt med komfortkyla sommartid så kan jag bättre förstå det...

Summa summarum skulle jag säga att du har för lite ack-volym, vilket medför eldning oftare... = Mer jobb

Som du säger, jag fick för lite tankvolym på köpet.
Med tre barn varav ett spädbarn så finns inte orket till att varje dag kasta sig på pannan
när vi kommer hem från jobb.

Pellets blir det för att övriga system finns på plats. Frågan är om investeringen i en LLVP minskar pelletsförbrukningen höst/vinter/vår så pass mycket att den på några år betalar av sig, iallafall till största delen. Vill inte spendera 20kSEK på en LLVP för att klimatet på sommaren blir bättre, även om det faktiskt är värt en slant...

LLVP vore tacksamt sommartid, för drägligare klimat inomhus...

/Daniel

krilleman_215 skrev:
Jag kan aldrig förstå hur annat system än ved blir billigare, och då snackar vi ekonomi, inte bekvämlighet, vill du ha det bekvämt med komfortkyla sommartid så kan jag bättre förstå det...

Summa summarum skulle jag säga att du har för lite ack-volym, vilket medför eldning oftare... = Mer jobb

Ja själv hade jag satt in en kamin (helst om du har tillgång till gratis eller närmare gratis ved...Både mysigare/effektivare än "hårtorkens surrande f.låt LLVP.....;)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.